Kursplan

Bild II med didaktisk inriktning

Kurskod
GBP2Q7
Poäng
30 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Bild (BIL)
Ämnesgrupp
Utbildningsvetenskap praktisk-estetiska ämnen
Utbildningsområde
Övriga områden, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1F
Fastställd
Fastställd 2021-05-26.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2021-05-26.

Lärandemål

Kursen förbereder för undervisning i ämnet bild i grundskolans senare år och i gymnasieskolan. Det övergripande syftet är att den studerande fördjupar sina kunskaper i visuell gestaltning, bildteori och ämnesdidaktik. Den studerande fördjupar också sin förmåga att kommunicera sitt bildarbete i visuella digitala presentationsformer.

Delkurser

1.
Visuell gestaltning och konstpedagogik, 7,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • visa fördjupade kunskaper i och om teckning och måleri
  • visa fördjupad förmåga att samtala om konstnärliga visuella uttryck
  • reflektera över olika didaktiska förhållningssätt till elevers bilduttryck
  • visa kunskaper om konstpedagogiska metoder samt kunna tillämpa dessa vid presentation av olika slag av visuella gestaltningar.

2.
Bildteori, 7,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • visa fördjupade kunskaper om olika teoribildningar för analys och tolkning av olika slags bilder
  • tillämpa dessa teorier i egen kunskapsproduktion inom en specifik visuell bildgenre
  • diskutera strategier för undervisning i analys och tolkning av olika slags bilder.

3.
Design och arkitektur, 7,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • visa fördjupade kunskaper i och om formgivning
  • reflektera över visuell utformning av det offentliga rummet samt tillämpa dessa kunskaper i eget gestaltningsarbete
  • visa kunskaper om hur närmiljön kan användas som en pedagogisk resurs i bildundervisningen.

4.
Konstnärligt utvecklingsarbete, 7,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • formulera, genomföra och utvärdera ett bildprojekt från idé till visuell gestaltning
  • reflektera över konstnärligt arbete som process och kunskapsform
  • diskutera och värdera eget och andras bildskapande med hjälp av centrala begrepp inom det bildpedagogiska fältet
  • redogöra för och reflektera över bedömning och betygssättning i ämnet bild i grundskolans senare år och gymnasiet.

Innehåll

Kursen består av fyra delkurser.

Delkurser

1.
Visuell gestaltning och konstpedagogik, 7,5 högskolepoäng

I delkursen fördjupar den studerande sina kunskaper i och om teckning och måleri. Utifrån kurslitteratur och egna erfarenheter övar den studerande sin förmåga att tala om konstnärlig gestaltning och konstens meningsskapande funktion. Vidare behandlas konstpedagogik både i museisammanhang och i skolans kontext. I delkursen tränas förmågan att presentera visuella gestaltningar inför publik.

2.
Bildteori, 7,5 högskolepoäng

I delkursen fördjupas studiet av olika teoribildningar för analys och tolkning av bilder. En studie genomförs inom en valfri bildgenre och resultatet redovisas i form av en skriftlig rapport som ska inkludera den visuella empirin. Utifrån den egna studien diskuteras olika former för undervisning om bildanalys och bildteori i skolan.

3.
Design och arkitektur, 7,5 högskolepoäng

I denna delkurs fördjupas kunskaperna i och om formgivning. Begrepp som smak och estetisk fostran problematiseras samt artefakters sätt att avspegla olika perspektiv. Med utgångspunkt i teorier om plats, identitet och lärande studeras stadsrummets och den egna närmiljöns estetiska och sociala aspekter.

4.
Konstnärligt utvecklingsarbete, 7,5 högskolepoäng

I delkursen tränar den studerande sin skapande förmåga genom att formulera, genomföra och utvärdera ett konstnärligt utvecklingsarbete inom det visuella området. Under arbetet problematiseras det konstnärliga skapandet som process. Den studerande väljer själv uttrycksform; det kan röra sig om traditionella tekniker inom konst eller konsthantverk såväl som digitala bildspel och animationer, videofilmer eller installationer. Vidare övar den studerande sin förmåga att värdera visuella gestaltningar genom att granska en kurskamrats portfolio. Vid denna värdering ska både arbetsprocess och färdigt resultat beaktas. Olika visuella gestaltningsformers betydelse för barns och ungas lärande diskuteras och betygssättning i ämnet bild i grundskola och gymnasium behandlas i denna delkurs.

Examinationsformer

Kursens examineras genom bedömning av den studerandes deltagande i seminarier, redovisningar av gestaltande uppgifter och skriftliga inlämningsuppgifter. Även opposition på medstuderandes arbeten examineras.

Arbetsformer

Arbetsformerna består av obligatoriska seminarier samt föreläsningar, handledning och laborativa bildövningar både enskilt och i grupp. Även fältstudier förekommer.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

För att erhålla betyget VG på hela kursen krävs VG på tre av de fyra modulerna.

Betygsrapportering:
Modul 1: Visuell gestaltning och konstpedagogik - 7,5 hp
Modul 2: Bildteori - 7,5 hp
Modul 3: Design och arkitektur - 7,5 hp
Modul 4: Konstnärligt utvecklingsarbete - 7,5 hp

Förkunskapskrav

  • Bild I med didaktisk inriktning, 30 hp, varav 22,5 hp godkända vid registrering, samt godkända arbetsprover

Övrigt

Kursen innehåller tre obligatoriska campusträffar omfattande två till fyra dagar vid varje tillfälle.

För att genomföra studierna krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande, samt har tillgång till digital systemkamera.
Den studerande bekostar själv det förbrukningsmaterial som behövs för laborativa övningar och uppgifter som inte sker vid campus.

Ersätter BP1035.