Kursplan

Bild i förskolan och förskoleklassen

Kurskod
GBP2DA
Poäng
15 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Bild (BIL)
Ämnesgrupp
Utbildningsvetenskap praktisk-estetiska ämnen
Utbildningsområde
Övriga områden, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2020-01-31.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2020-01-31.
Nedlagd
2023-05-10

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att den studerande tillägnar sig redskap för att stimulera barns lust och förmåga att uttrycka erfarenheter, tankar och idéer med hjälp av bildskapande i olika former.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker på en grundläggande nivå
  • diskutera och reflektera över olika bildmediers uttrycksmöjligheter där barn kan gestalta sina erfarenheter, tankar och idéer
  • tillämpa grunderna i bildkomposition, färglära och bildanalys vid analys av olika slags bilder
  • reflektera över begreppen visuell kultur, multimodalitet och estetiska lärprocesser samt problematisera bilder och bildskapande som kunskapskällor
  • tillämpa olika teorier i samband med analys av barns bildskapande samt reflektera över teoriernas pedagogiska konsekvenser
  • gestalta och problematisera olika aspekter av hållbar utveckling med visuella uttrycksformer.

Innehåll

I kursen experimenterar den studerande med både digitala och hantverksmässiga bildmedier för att kunna stimulera barns lust och förmåga till bildskapande. Exempel på områden som utforskas är: färg och måleri, fotografi och animation, mönster och tryck, form och konstruktion. Stor vikt läggs vid att studera hur barn använder estetiska uttrycksformer i lek- och lärandeprocesser samt hur lärare i förskolan och förskoleklassen kan uppmuntra och inspirera barn att uttrycka sig genom bildskapande. Den studerande tar del av och reflekterar över teorier om estetiska lärprocesser och multimodalitet ur ett bilddidaktiskt perspektiv. Barns bildspråkliga utveckling studeras ur både utvecklingspsykologiskt och sociokulturellt perspektiv och sätts i relation till det omgivande samhällets bildflöde, t.ex. Internet, digitala spel, tv, film, tidningar och reklam. Genom analys och tolkning av olika slags bilder studeras hur visuella uttryck konstrueras, kontextens betydelse och bilders roll i barns lärande och verklighetsuppfattning.

Examinationsformer

Examinationen sker muntligt, skriftligt och visuellt i form av bildportfolio, analyser, utställningar och redovisningsseminarier där även oppositionsförfarande examineras. Både individuell examination och gruppexamination förekommer.

Arbetsformer

Arbetsformer är föreläsningar samt obligatoriska laborativa bildövningar, fältstudier och seminarier.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

För att erhålla betyget väl godkänd på hela kursen krävs betyget väl godkänd på två av tre moduler.

Betygsrapportering:
Modul 1: Färg och form - 5 hp
Modul 2: Visuell kultur och digitala resurser - 5 hp
Modul 3: Estetiska lärprocesser och multimodalt lärande - 5 hp

Förkunskapskrav

  • Grundläggande behörighet

Övrigt

Ersätter BP1036.