Mål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- på franska kritiskt läsa och kommentera skönlitterära verk från olika perioder, samt olika tolkningar av dessa texter
- redogöra för dominerande strömningar i 1900-talets litteraturteori, samt kunna använda sig av de teoretiska begreppen vid analys av skönlitterära texter
- kritiskt diskutera begreppet frankofoni
- visa goda kunskaper om litteraturvetenskaplig metodologi
- tillämpa sina kunskaper på ett självständigt vis i en skriftlig litteraturvetenskaplig analys, författad på mycket god franska, av ett franskspråkigt litterärt verk
- argumentera muntligt på mycket god franska för sitt självständiga arbete.
Innehåll
Kursen omfattar avancerade studier i litteraturvetenskaplig teori och metod med utgångspunkt i franskspråkig litteratur. Den studerande analyserar franskspråkiga litterära texter kritiskt och utvecklar fördjupad förståelse för litteraturvetenskapliga teorier. Vidare förs en kritisk reflektion omkring begreppet frankofoni. Litteraturvetenskapliga teorier och metoder appliceras i författandet av en litteraturvetenskaplig analys. Den studerande väljer i samråd med läraren ett ämnesområde att fördjupa sig i.
Examinationsformer
Kursen examineras dels genom kontinuerliga skriftliga och muntliga uppgifter, dels genom aktivt seminariedeltagande. Den studerande författar dessutom ett längre skriftligt arbete i form av en självständig litteraturvetenskaplig analys av ett litterärt verk, som sedan ventileras vid seminarium.
Arbetsformer
Kursen består av föreläsningar och seminarier där den studerande förväntas delta aktivt.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- 90 hp i franska, varav 30 hp på grundnivå 2, eller motsvarande kunskaper.