Mål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- redogöra för grundläggande vetenskapsteoretiska begrepp och deras koppling till det företagsekonomiska fältet (1)
- redogöra för grundläggande begrepp, modeller och teoretiska grunder för ämnesområdet organisation (2) samt placera in dem i sitt historiska sammanhang (3)
- redogöra för grundläggande begrepp, modeller och teoretiska grunder inom ämnesområdet marknadsföring med särskild vikt på konsumentmarknadsföring (4)
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- söka och samla relevant information och kritiskt värdera olika informationskällor (5)
- tillämpa regler för vetenskapligt skrivande med avseende på formalia och struktur (6)
- diskutera organisationers verksamhet utifrån organisationsområdets teoretiska grund (7)
- diskutera för- och nackdelar med olika marknadsföringsstrategier (8)
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- systematiskt reflektera kring etiska frågeställningar kopplat till vetenskapen i allmänhet och företagsekonomin i synnerhet (9)
Innehåll
Inom området organisation behandlas grundläggande organisationsteoretiska begrepp, modeller och teoretiska grunder. Organisationsteorins framväxt presenteras i sitt historiska sammanhang med speciell tonvikt på de perspektiv på organisation och ledarskap som getts av det sena 1900-talets forskning och debatt. Även organisationernas samspel med och beroendeförhållanden till samhället behandlas.
Inom området marknadsföring, behandlas grundläggande begrepp, modeller och teoretiska grunder, marknadens förutsättningar och marknadsföringsstrategier. Fokus ligger här i huvudsak inom området för konsumentmarknadsföring, men även områdena för industriell, tjänste- och relationsmarknadsföring behandlas.
Examinationsformer
Delmoment 2 (examinerar mål 5, 6, 7, 8): Skriftlig inlämningsuppgift i grupp med opposition och aktivt deltagande vid seminarium, 2,5 hp
Delmoment 3 (examinerar mål 2, 3) Individuell skriftlig salstentamen, 5 hp
Delmoment 4 (examinerar mål 4): Individuell skriftlig salstentamen, 5 hp
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier och biblioteksövningar.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
På de olika delmomenten kan något av följande betyg erhållas:
Delmoment 1, 2: U, G
Delmoment 3, 4: U, G, VG
För godkänt betyg på kursen krävs betyget Godkänd på samtliga delmoment. För betyget Väl godkänd krävs därutöver betyget Väl Godkänd på delmoment 3 och 4.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet.
Övrigt
Antal examinationsförsök är begränsat till fem.
Den som antagits till och registrerats på kursen har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till.
Studenterna ska kunna redogöra för sina respektive insatser i gruppuppgifterna.
Eventuella restuppgifter och kompletteringar på seminarieuppgifter måste vara inlämnade senast vid de tidpunkter som anges i studiehandledningen.
Kan ej tillgodoräknas i examen tillsammans med FÖ1005, FÖ1006, FÖ1016, FÖ1018, FÖ1021, FÖ1033, FÖ1037 och/eller FÖ1039.