Mål
Efter genomförd kurs skall studenterna ha förståelse för:
- Hur ett gott och effektivt ledarskap kan utövas i olika situationer
- Individens och gruppens roller i organisationen
- Det organisationella systemet utifrån individ- och grupperspektiv och som en förutsättning för ledarskap.
Effekterna av ledarskap för individen och organisationen skall också kunna förstås av studenterna, liksom ledarskapets värdegrunder. Ett mål är också att studenterna skall få insikter om generella drivkrafter som påverkat synen på ledarskap över tiden.
Den tillägnade kunskapen skall, tillsammans med kritisk analys, göra det möjligt för studenten att:
- Identifiera principiella förutsättningar som möjliggör gott och effektivitet ledarskap av individer och grupper i organisationen
- Identifiera principiella faktorer som hindrar individers och gruppers uthållighet och engagemang i arbetet
Innehåll
Kursen tar utgångspunkt i individens och arbetsgruppens villkor och förutsättningar och adresserar därefter ledarskapets problematik. Huvudsakliga teman i kursen är:
- Perspektiv på ledarskap; roller, uppgifter och praktisk utövande
- Skillnader mellan chefskap och ledarskap
- Individuellt lärande i organisationen
- Team- och arbetsgruppsdesign
- Övningar i självförståelse och ledarskapsprofiler
- Ledarskap och förtroende
Examinationsformer
Skriftlig tentamen (4,0 hp), inlämningsuppgifter till seminarier (3,5 hp)
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier och övningar.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- Organisationsteori, 7,5 hp, grundnivå 1
- eller motsvarande kunskaper.
Övrigt
Ersätter FEB 047