Kursplan

Engelska III, inklusive examensarbete 1 för ämneslärarexamen, gy

Kurskod
EN2046
Poäng
30 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå 2
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Engelska (ENA)
Ämnesgrupp
Engelska
Utbildningsområde
Humanistiska området, 75%
Undervisningsområdet, 25%
Fastställd
Fastställd 2016-02-05.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2016-02-05.

Lärandemål

Det övergripande syftet med kursen är att de studerande fördjupar såväl sina engelskkunskaper som utvecklats under de inledande två terminerna som förbereder sig för den kommande yrkesverksamheten. Detta första examensarbete som ingår i kursen på grundnivå fungerar också som förberedelse för det avslutande examensarbetet på avancerad nivå.

Delkurser

1.
Examensarbete 1 för ämneslärarexamen för gymnasiet, 15 högskolepoäng

Delkursens övergripande mål är att de studerande ska genomföra en självständig vetenskaplig undersökning av forskningsförberedande karaktär i form av en litteraturöversikt med utgångspunkt i någon av engelskämnets didaktiska frågeställningar. Vidare förväntas de studerande fördjupa sin förståelse för betydelsen av forskningsförankring i förhållande till kunskapsutveckling och verksamhetsutveckling inom engelskämnet.
Efter avslutad delkurs ska de studerande kunna:

  • visa fördjupade ämnesdidaktiska kunskaper om ett avgränsat område inom ämnet Engelska omfattande områdets forskningshistorik, centrala forskningsproblem och aktuella forskningsbehov
  • visa förmåga att självständigt och kritiskt systematisera, problematisera och reflektera över tidigare forskningsresultat utifrån vetenskapsteoretiska såväl som didaktiska perspektiv
  • genomföra ett självständigt vetenskapligt arbete i form av en syntes och kritisk analys av tillgänglig kunskap inom ett avgränsat område
  • visa förmåga att i skriftlig och muntlig form presentera och argumentera för egna teser samt förhålla sig till kritik på ett sakligt och konstruktivt sätt
  • analysera, värdera och diskutera andras vetenskapliga arbeten genom att, i form av tydlig konstruktiv respons, peka på förtjänster såväl som tillkortakommanden.

2.
Introduktion till språkvetenskaplig metod, 7,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska de studerande kunna:

  • redogöra för de grundläggande typer av data som används inom språkvetenskaplig forskning
  • tillämpa grundläggande kvalitativa och kvantitativa metoder för att analysera språkliga data
  • kritiskt diskutera begränsningarna hos vanligt förekommande metoder som används för att besvara forskningsfrågor om språket
  • resonera kring hur man tolkar språkvetenskapliga resultat, vilket inbegriper hur man utvärderar vilken typ av information en viss metod kan erbjuda och hur man bedömer potentiella variabler som kan påverka resultaten i språkvetenskaplig forskning
  • kritiskt utvärdera språkvetenskapliga data som presenterats i tidigare forskning
  • tillämpa olika tekniker för att i vetenskapligt skrivande presentera språkliga data av både kvalitativa och kvantitativa slag.

3.
Litteratur och teori, 7,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska de studerande kunna:

  • visa fördjupad kunskap och förståelse om ett urval samtida litterära verk från den engelskspråkiga världen utifrån ett litteraturteoretiskt såväl som ett kulturellt och historiskt perspektiv
  • visa grundläggande kunskaper i modern litteratur- och kulturteori genom att redogöra för huvuddragen av de litteraturkritiska skolorna från liberal humanism till ekokritik
  • analysera och tolka de litterära texterna med utgångspunkt i dessa teorier
  • i skrift och tal kommunicera och argumentera för sina egna tolkningar av de litterära verken såväl som de litteraturkritiska och teoretiska texterna på en ändamålsenlig och tydlig korrekt engelska.

Innehåll

Kursen består av tre delkurser.

Delkurser

1.
Examensarbete 1 för ämneslärarexamen för gymnasiet, 15 högskolepoäng

Delkursen inleds med en genomgång av den språk- eller litteraturvetenskapliga forskningsprocessen, inbegripet ämnesval, problemställning, metod- och teorianknytning, disposition och själva skrivarhantverket. Utifrån en övergripande ämnesdidaktisk problemställning, med tydligt syfte och specifika frågeställningar, genomför den studerande en litteraturstudie där tidigare forskningsresultat sammanfattas och kritiskt granskas. Litteraturstudien ska ha direkt anknytning till ett ämnesdidaktiskområde inom litteratur eller lingvistik. Studien ska vara av tydlig relevans för ämnesläraryrket och ska ligga till grund för det andra examensarbetet. Dessutom ska den studerande muntligt presentera och försvara sitt examensarbete samt kritisk granska en medstuderandes examensarbete vid ett ventileringsseminarium.

2.
Introduktion till språkvetenskaplig metod, 7,5 högskolepoäng

Denna delkurs är en introduktion till centrala typer av språkvetenskaplig dataanalys. De studerande kommer att lära sig om både kvalitativa och kvantitativa metoder för att analysera engelskspråkiga data. Dessa metoder kommer att tillämpas och kritiskt utvärderas under kursens gång, genom språklaboratoriska analyser. De studerande kommer även att få erfarenhet av att annotera eller koda språkvetenskapliga data på grundval av ett litet urval av modeller från litteraturen. De studerande kommer även att utforska olika sätt att använda språkliga data från tidigare forskning, exempelvis genom att tillämpa den vetenskapliga principen om att upprepa (replikera) en studie. Kopplat till detta diskuteras även riktlinjer för akademisk redlighet. Delkursens fokus ligger på användningen av redan existerande språkvetenskapliga data, men i viss mån tas även metoder för att samla egna data på ett sätt som följer etiska normer upp. Slutligen kommer de studerande även att få tillfälle att reflektera kring hur språkvetenskapliga data kan presenteras i akademiskt skrivande, exempelvis i en kandidatuppsats.

3.
Litteratur och teori, 7,5 högskolepoäng

Delkursen innehåller ett urval samtida litterära texter från den engelskspråkiga världen som studeras med utgångspunkt i ett antal moderna och postmoderna kultur- och litteraturvetenskapliga teoribildningar såsom liberal humanism, strukturalism, poststrukturalism, dekonstruktion, postmodernism, feminism/genusteori, marxism, psykoanalys och ekokritik.

Examinationsformer

Delkurs 1: Examineras skriftligt genom färdigställandet av en vetenskaplig uppsats och muntligt genom ventilering av den egna uppsatsen och opposition på en av de andra studenternas uppsatser.
Delkurs 2: Fortlöpande bedömning av skriftliga arbeten och seminarieverksamheten.
Delkurs 3: Fortlöpande bedömning av seminarieverksamheten samt genom skriftliga inlämningsuppgifter och en salstenta.

Arbetsformer

All undervisning sker på engelska.
Delkurs 1: Seminarier och individuell handledning. Examensarbetet försvaras och diskuteras på ett ventilationsseminarium.
Delkurs 2: Föreläsningar och seminarier, vilka inbegriper språklabbar och grupparbete.
Delkurs 3: En inledande föreläsning och ett antal seminarier. Under kursens gång skrivs ett antal kortare inlämningsuppgifter i form av praktiska analys- och tillämpningsövningar med utgångspunkt i de teoretiska seminariediskussionerna.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

För betyget VG på hela kursen krävs VG på examensarbetet samt ytterligare en delkurs.

Betygsrapportering:
Moment 1: Examensarbete 1 för ämneslärarexamen för gymnasiet - 15 hp
Moment 2: Introduktion till språkvetenskaplig metod - 7,5 hp
Moment 3: Litteratur och teori - 7,5 hp

Förkunskapskrav

  • Engelska II med didaktisk inriktning, 30 hp, Sociala relationer, konflikter och makt i gymnasieskolan, 7,5 hp och Vetenskapsteori och utbildningsvetenskaplig forskning för ämneslärare i gymnasieskolan, 7,5 hp

Övrigt

Ersätter EN2042.