Kursplan

Engelska l med didaktisk inriktning

Kurskod
EN1067
Poäng
30 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå 1
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Engelska (ENA)
Ämnesgrupp
Engelska
Utbildningsområde
Humanistiska området, 75%
Undervisningsområdet, 25%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Engelska1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd i Utbildnings- och Forskningsnämnden för Lärarutbildningsområdet 2011-03-25.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2011-05-17.
Reviderad
Reviderad 2019-12-20.
Revideringen är giltig fr.o.m. 2019-12-20.
Nedlagd
2020-05-05

Mål

Kursen syftar till att ge de studerande en introduktion i och förberedelse för sin blivande yrkesroll som engelsklärare inom grundskolans senare år och inom gymnasieskolan. Detta innebär att de studerande ska tillägna sig grundläggande ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper.

Delkurser

1.
Engelsk språkstruktur, 9 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna

  • beskriva och förklara grundläggande språkliga strukturer och företeelser (t.ex. ordklasser och satsdelar) i engelskan med hjälp av en grundläggande grammatisk terminologi, samt göra jämförelser med strukturer i andra språk genom att redogöra för likheter och skillnader dem emellan
  • tillämpa sina kunskaper om det engelska språkets struktur och dess stilistiska och regionala varianter för att kunna kommunicera skriftligt på idiomatisk engelska
  • självständigt lösa språkliga problem med hjälp av lexikon, grammatikor eller elektroniska resurser
  • identifiera grammatiska och stilistiska fel i en egenproducerad text, rätta dessa fel och förklara varför en viss struktur eller ett visst ordval är att föredra i ett visst sammanhang
  • identifiera problem som elever har i engelsk grammatik och fonetik samt visa grundläggande kunskaper om hur dessa problem kan mötas didaktiskt i språkundervisningen
  • visa förståelse för talljudsproduktionens grunder och läsa och transkribera ord och meningar med/till fonetisk skrift.

2.
Engelskspråkig litteratur och kultur, 15 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:

  • visa grundläggande kunskaper om ett urval nutida litterära texter från den engelskspråkiga världen
  • visa grundläggande kunskaper om centrala litteraturvetenskapliga begrepp samt förmåga att tillämpa dessa begrepp i analyser av litterära texter
  • muntligt och skriftligt kommunicera och argumentera för sin egen tolkning av litterära texter med hjälp av grundläggande litteraturvetenskapliga begrepp
  • använda sig av skrivprocessen och författa en argumenterande uppsats innehållande ett grundläggande akademiskt ordförråd
  • redogöra för kännetecknande kultur- och samhällsyttringar inom den engelskspråkiga världen
  • redogöra för hur traditionella definitioner av kulturella identiteter påverkas av globalisering och migration
  • analysera grundläggande samband mellan text och kultur i den lästa litteraturen
  • självständigt söka och kritiskt tolka information i form av en studie av en väl avgränsad kultur- eller samhällsfråga
  • muntligt och skriftligt kommunicera och diskutera kulturella och sociala fenomen och processer på ett sätt som visar på interkulturell förståelse.

3.
Språkdidaktik, 6 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:

  • visa kunskap om de främmande språkens historiska utveckling och nuvarande ställning i skola och samhälle
  • visa grundläggande kunskaper om centrala språkinlärningsteorier och deras betydelse för språkundervisningen
  • visa kunskap om skolans styrdokument med särskilt fokus på de engelska språkets kurs- och ämnesplaner
  • diskutera och reflektera över språkdidaktiska frågeställningar som rör urval av undervisningsmaterial och arbetssätt i relation till målgrupp och Skolverkets styrdokument.

Innehåll

Kursen består av 3 delkurser:

Delkurs 1. Engelsk språkstruktur 9 hp

Delkurs 2. Engelskspråkig litteratur och kultur 15 hp

Delkurs 3. Språkdidaktik 6 hp

Delkurser

1.
Engelsk språkstruktur, 9 högskolepoäng

Delkursen består av fyra moment:

Moment 1. Grammatik 5 hp

Momentet behandlar grundläggande delar av den engelska grammatiken med tillämpningsövningar som tar sin utgångspunkt i autentiska texter med olika typer av grammatiska problem.

Moment 2. Fonetik 1 hp

I detta moment studeras principer för engelskt uttal och intonation samt de viktigaste uttals- och intonationsskillnaderna mellan engelska och svenska. Engelskt uttal övas genom praktisk tillämpning av fonetisk skrift.

Moment 3. Översättning 1, 5 hp

Momentet har ett konstrastivt synsätt och innehåller översättningsövningar mellan svenska och engelska.

Moment 4. Att undervisa i engelsk språkstruktur 1,5 hp

I detta moment övar studenten på att förklara olika fenomen inom engelsk grammatik och fonetik och göra dem begripliga för elever som varken är bekanta med begreppen eller strukturen.

2.
Engelskspråkig litteratur och kultur, 15 högskolepoäng

Delkursen består av två moment:

Moment 1. Engelskspråkig litteratur 7,5 hp

I momentet studeras ett urval samtida skönlitterära verk från den engelskspråkiga världen. Texterna belyser kulturella frågor som etnicitet, identitet, etik och det multikulturella samhället. Dessutom studeras ett antal grundläggande litteraturvetenskapliga termer och begrepp; dessa appliceras på de litterära texterna i seminariediskussioner och skriftliga inlämningsuppgifter. Kursen innehåller även en introduktion till skrivprocessen och akademiskt skrivande. Skrivmomentet innehåller studier i engelsk ordkunskap.

Moment 2. Kultur 7,5 hp

I momentet studeras i huvudsak sakprosa som behandlar kultur- och samhällsförhållanden i olika delar av den engelskspråkiga världen. Även skönlitterära texter, bl.a de som förekommer i moment 1, används för att belysa dessa förhållanden. Uppmärksamhet ägnas engelskspråkiga kulturer och länder som Storbritannien, USA, Irland, Kanada, Australien och Nya Zealand, samt delar av Afrika. Böcker, tidningar, tidskrifter, filmer och Internet utgör grunden för muntliga och skriftliga presentationer av aktuella och ofta kontroversiella kulturella, sociala och politiska frågor.

3.
Språkdidaktik, 6 högskolepoäng

Delkursen utgör en introduktion till språkdidaktiken och till de centrala frågor som rör språkundervisnings innehåll och utforming i relation till elevers olika förutsättningar för språkinlärning och skolans styrdokument. De främmande språkens roll och utveckling i svensk skola behandlas i en historisk tillbakablick. Ett viktigt inslag i kursen är ett grundläggande studium av centrala teorier kring språklärande. Genom att också studera aktuella styrdokument i form av läroplan, kurs- och ämnesplan för det engelska språket, behandlas relationen mellan teorierna och språkämnets olika moment. På så sätt kopplas alla delkursernas innehåll till det framtida yrket och den konkreta undervisningssituationen liksom till de krav som ställs på språkläraren i sitt uppdrag i skolan.

Examinationsformer

Mot delkursernas alla mål examineras studenterna på ett varierat sätt genom såväl aktivt deltagande i seminarier som delkursspecifika muntliga och skriftliga uppgifter samt tentamen.

Delkurs 1

I moment 1 examineras studenterna genom skriftliga inlämningsuppgifter samt avslutande skriftlig salstentamen.

I moment 2 och 3 examineras studenterna genom skriftliga hemtentamina.

I moment 4 examineras studenterna genom en muntlig presentation.


Delkurs 2:

Studenterna examineras genom skriftliga inlämningsuppgifter för moment 1 och 2 , en avslutande skriftlig tentamen för moment 1 och en avslutande uppsats för moment 2

Delkurs 3:

Mot kursens fyra mål examineras studenterna genom muntliga presentationer samt skriftliga reflekterande texter, ‘journals‘.

Utöver dessa specifika examinationer examineras studenterna genom aktivt deltagande i seminarierna.

Arbetsformer

Delkurserna undervisas i form av föreläsningar och obligatoriska seminarier. Olika typer av muntliga och skriftliga övningar behandlas i seminarierna. I delkurserna 1 och 2 sker all undervisning på engelska. Undervisning i delkurs 3 sker huvudsakligen på svenska.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

För väl godkänd på hela kursen krävs betyget väl godkänd på 22,5 hp.

Betygsrapportering:
Delkurs 1: Moment 1: Grammatik 5 hp
                Moment 2: Fonetik 1 hp
                Moment 3: Översättning 1,5 hp
                Moment 4: Att undervisa i engelsk språkstruktur 1,5 hp
Delkurs 2: Moment 1: Engelskspråkig litteratur 7,5 hp
                Moment 2: Kultur 7,5 hp
Delkurs 3: Moment 1: Språkdidaktik 6 hp

Förkunskapskrav

  • Områdesbehörighet 6c

Övrigt

 

  • Om den nätbaserade kursen läses som första ämne inom ämneslärarprogrammet krävs närvaro i Falun vid terminsstart under max två dagar.
  • Om kursen läses som första ämne inom ämneslärarprogrammet innehåller den två introduktionsdagar vid en grund- eller gymnasieskola.
  • Kursen innehåller två till tre fältdagar vid en grund- eller gymnasieskola.
  • För nätbaserad kurs krävs tillgång till dator, headset, webbkamera och internetuppkoppling.