Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för vilka olika betydelser regi, scenografi, foto, ljussättning och ljuddesign har för cinematisk kommunikation
- uppvisa förmåga att hantera videokamera, mikrofon och redigeringsverktyg
- redogöra för grunderna i färglära, typografi och grafisk form
- uppvisa en förmåga att göra enklare ljussättningar framför kameran
- urskilja grundläggande principer för klippning och visa förmåga att klippa dialog
- urskilja grundläggande principer för digital media, filhantering, webbdistribution och digital arkivering
- redogöra för typiska designstrategier inom videoproduktion och genomföra enkla, genretrogna videoproduktioner
- uppvisa en medvetenhet att förhålla sig kritisk till ett audiovisuellt budskap
- reflektera och argumentera om egna och andras produktioner
- visa förmåga att samarbeta i projektform.
Innehåll
Examinationsformer
Examinationen sker genom en skriftlig tentamen respektive examinerande workshops, seminarier och övningsuppgifter.
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på minst 12 hp.
Betygsrapportering:
Moment 1: Nätbaserat flervalsprov - 3 hp
Moment 2: Gestaltande gruppövningar - 7,5 hp
Moment 3: Individuella produktionsövningar - 2 hp
Moment 4: Bildkompendium med skriftlig bildanalysreflektion - 2,5 hp
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet
Summary in English
Upon completion of the course, the student should be able to:
- explain the importance direction, scenography, photo, lighting and sound design have in cinematic communication
- use a video camera, microphone and editing software
- understand colour, typography and graphic form
- fix the on-set lighting
- distinguish between basic principles concerning editing and be able to edit dialogue
- distinguish between the basic principles concerning digital media workflows, file management, distribution via the internet and digital archiving
- understand typical design strategies related to certain video genres and produce simple genre videos
- take a critical position on audiovisual messages
- reflect upon and argue around his/her own production as well as those of others
- work collaboratively with other students and teachers.