Lärandemål
Kursens övergripande mål är att den studerande ska kunna identifiera barnmorskelärarens roll i att planera och genomföra pedagogiskt kvalitetsförbättringsarbete inom
barnmorskans område sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa.
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- identifiera och beskriva barnmorskelärarens roll i att sprida evidensbaserad kunskap
- identifiera och beskriva ett utvecklingsområde i behov av kvalitetsförbättrande åtgärder
- presentera syfte och motivera det pedagogiska upplägget av ett projekt
- sammanfatta bakgrundsdata för ett projekt genom litteraturgranskning
- genomföra ett pedagogiskt projekt med beaktande av etiska principer
- skriftligt och muntligt redogöra för ett projekts planering och genomförande.
Innehåll
Inom ramen för kursen planeras och genomförs ett pedagogiskt projekt. Kursen ger den studerande möjlighet att översätta evidens inom barnmorskans område till praktiskt pedagogiskt kvalitetsförbättringsarbete. Projektet ger barnmorskelärare möjlighet att visa på innovativa undervisningsinsatser som förespråkare för evidensbaserad barnmorskeledd vård.
Examinationsformer
Skriftlig och muntlig presentation av ett projekt.
Arbetsformer
Individuellt arbete, handledning och obligatoriskt seminarium.
Betyg
Som betygsskala används A–F.
Betygsrapportering:
- Skriftlig och muntlig redovisning, 15 hp
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen om minst 180 hp med huvudområdet omvårdnad