Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för aspekter av genus- och andra identitetsprocesser i kvinnohistoriskt material
- diskutera och problematisera hur religioners konstruktion av genus verkar som civilisatorisk kraft
- kritiskt värdera genus- och intersektionalitetsteorier inom områdena religion och historia
- identifiera historiska fakta som är relevanta för genus- och intersektionalitetsstudier och analysera dessa med hjälp av teoretiska verktyg
- kritiskt granska både traditionell historia och kvinnohistoria utifrån ett maktperspektiv.
Innehåll
Kursen behandlar fyra forntida
kulturer som utifrån det historiska perspektivet åskådliggör att genus liksom
andra identitetsaspekter är processer som också är kopplade till samhälleliga
strukturer och makt. Som en avgränsning kommer fokus att ligga på genus, men
även klass och etnicitet kommer att bearbetas. Dessutom kommer framförallt kvinnors genus och andra
identitetsaspekter att behandlas.
De kulturer som studeras är forntidens
Mesopotamien, forntidens Kanaan (förbiblisk och tidigbiblisk tid), tidig
kristendom och tidig islam. Utöver kvinnohistorisk litteratur om dessa kulturer
ingår teoretisk litteratur kring genus och intersektionalitet, som sedan på
olika sätt kommer att appliceras på det historiska materialet.
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- 90 hp på grundnivå inom humaniora och/eller samhällsvetenskap