Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- belysa och problematisera olika perspektiv på mentorskap och handledning
- synliggöra och kritiskt förhålla sig till begreppen vetenskap och beprövad erfarenhet i relation till den egna förskole- eller skolverksamheten
- identifiera och kritiskt granska egna erfarenheter av kollegiala samtal, handledning och vägledning samt visa förmåga att relatera dessa till mentorskap
- i samtal med kollegor belysa och kritiskt förhålla sig till förskole- och skolverksamhet i relation till teorier om undervisning och lärande
- redogöra för teorier om yrkesetik, vuxenpedagogik och samtalsmetodik, samt kunna relatera till dessa i samtal med kollegor
- visa fördjupad förmåga att föra professionella samtal om lärande, undervisning och mentorskap
- identifiera ett problemområde i den egna verksamheten, samt utifrån forskning och beprövad erfarenhet utarbeta en handlingsplan inom det identifierade området.
Innehåll
I kursen synliggörs olika sätt att förstå uppdraget att vara
mentor och handledare för kollegor. Vidare problematiseras begreppen vetenskap
och beprövad erfarenhet i relation till den studerandes egen verksamhet.
Centralt i kursen är också fördjupning av teorier kring undervisning och
lärande och hur dessa kan bidra till nyexaminerade kollegors fördjupade
förståelse och genomförande av förskole- och skolverksamhet. Viktiga
inslag utgörs av teorier om yrkesetik, vuxenpedagogik och samtalsmetodik, samt
hur dessa kan relateras till uppdraget som mentor och bidra till utvecklandet
av den studerandes kommunikativa förmåga att utöva professionella samtal.
Examinationsformer
Skriftliga inlämningsuppgifter samt muntliga redovisningar.
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier,
studiegruppsarbete, samt uppgifter att genomföra i den egna verksamheten.
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Betygsrapportering:
- Inlämningsuppgifter, muntliga redovisningar, 7,5 hp
Förkunskapskrav
- Legitimerad förskollärare, lärare eller lärare i fritidshem. Dokumenterad sex års erfarenhet av arbete i förskola, skola eller fritidshem.
Övrigt