Kursplan

Mentor i förskole- och skolverksamhet

Kurskod
APG26V
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Avancerad nivå
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Pedagogiskt arbete (PGA)
Ämnesgrupp
Pedagogik
Utbildningsområde
Undervisningsområdet, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1A1N
Fastställd
Fastställd 2021-04-22.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2021-04-22.
Reviderad
Reviderad 2022-06-08.
Revideringen är giltig fr.o.m. 2022-06-08.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • belysa och problematisera olika perspektiv på mentorskap och handledning
  • synliggöra och kritiskt förhålla sig till begreppen vetenskap och beprövad erfarenhet i relation till den egna förskole- eller skolverksamheten
  • identifiera och kritiskt granska egna erfarenheter av kollegiala samtal, handledning och vägledning samt visa förmåga att relatera dessa till mentorskap
  • i samtal med kollegor belysa och kritiskt förhålla sig till förskole- och skolverksamhet i relation till teorier om undervisning och lärande
  • redogöra för teorier om yrkesetik, vuxenpedagogik och samtalsmetodik, samt kunna relatera till dessa i samtal med kollegor
  • visa fördjupad förmåga att föra professionella samtal om lärande, undervisning och mentorskap
  • identifiera ett problemområde i den egna verksamheten, samt utifrån forskning och beprövad erfarenhet utarbeta en handlingsplan inom det identifierade området.

Innehåll

I kursen synliggörs olika sätt att förstå uppdraget att vara mentor och handledare för kollegor. Vidare problematiseras begreppen vetenskap och beprövad erfarenhet i relation till den studerandes egen verksamhet. Centralt i kursen är också fördjupning av teorier kring undervisning och lärande och hur dessa kan bidra till nyexaminerade kollegors fördjupade förståelse och genomförande av förskole- och skolverksamhet. Viktiga inslag utgörs av teorier om yrkesetik, vuxenpedagogik och samtalsmetodik, samt hur dessa kan relateras till uppdraget som mentor och bidra till utvecklandet av den studerandes kommunikativa förmåga att utöva professionella samtal.

Examinationsformer

Skriftliga inlämningsuppgifter samt muntliga redovisningar.

Arbetsformer

Föreläsningar, seminarier, studiegruppsarbete, samt uppgifter att genomföra i den egna verksamheten.

Betyg

Som betygsskala används U–G.

Betygsrapportering:

  • Inlämningsuppgifter, muntliga redovisningar, 7,5 hp

Förkunskapskrav

  • Legitimerad förskollärare, lärare eller lärare i fritidshem. Dokumenterad sex års erfarenhet av arbete i förskola, skola eller fritidshem.

Övrigt