Kursplan

En skola på vetenskaplig grund - KPU

Kurskod
APG249
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Avancerad nivå
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Pedagogiskt arbete (PGA)
Ämnesgrupp
Pedagogik
Utbildningsområde
Undervisningsområdet, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1A1N
Fastställd
Fastställd 2020-02-13.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2020-08-31.
Reviderad
Reviderad 2020-05-18.
Revideringen är giltig fr.o.m. 2020-05-18.
Nedlagd
2024-03-25

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för och diskutera den utbildningsvetenskapliga forskningens betydelse för skolans pedagogiska verksamheten
  • med förtrogenhet använda sig av vetenskapsteoretiska begrepp och perspektiv i diskussion om läraryrkets vetenskapliga grund
  • visa fördjupad kunskap om olika vetenskapliga metoder och arbetssätt för såväl uppföljning av elevers lärande och lärares undervisning som för utvärderings- och utvecklingsarbete på skolnivå
  • redogöra för kvalitativa och kvantitativa forskningstraditioner och forskningsmetoder inom det utbildningsvetenskapliga området
  • ringa in ett ämnesdidaktiskt problemområde och formulera en undersökningsbar forskningsfråga inför det kommande examensarbetet
  • visa sådan språkfärdighet som krävs för att tillgodogöra sig vetenskapliga texter samt i tal och skrift argumentera för sin förståelse av dessa
  • göra forskningsetiska bedömningar i samband med planering av en forskningsstudie.

Innehåll

I kursen behandlas grundläggande vetenskapsteori samt kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder, med tonvikt på utbildningsvetenskapliga teorier och metoder av betydelse för ämneslärarens yrkesutövning och för det kommande examensarbetet. I kursen behandlas vidare forskningsetik inom utbildningsvetenskap och skolforskning, samt källkritik. Via praktiska tillämpningsövningar får den studerande erfarenhet av att söka, bedöma och diskutera utbildningsvetenskaplig forskning av relevans för sitt/sina undervisningsämne/n, vilket förbereder den studerande för det kommande examensarbetet. Kursen behandlar även olika former för systematiskt utvärderings- och utvecklingsarbete samt hur man som ämneslärare kan vara delaktig att bygga en skola på vetenskaplig grund.

Examinationsformer

Kursen examineras genom presentation och diskussion av seminarieuppgifter samt skriftliga inlämningsuppgifter och en skriftlig hemtentamen.

Arbetsformer

Kursens arbetsformer är obligatoriska seminarier där de studerande deltar muntligt och skriftligt. På seminarier behandlas också det egna och andras PM, liksom andra vetenskapliga studier. Föreläsningar och obligatoriska workshops förekommer också.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

Betygsrapportering:

  • Seminarier, muntliga och skriftliga presentationer, 7,5 hp.

Förkunskapskrav

  • Skolans samhällsuppdrag - KPU 7,5 hp, Didaktik och ledarskap - KPU 7,5 hp, Verksamhetsförlagd utbildning 1 - KPU 7,5 hp, Utveckling och lärande - KPU 7,5 hp och Verksamhetsförlagd utbildning 2 - KPU 15 hp

Övrigt

Kursen ingår i Kompletterande pedagogisk utbildning, KPU. Kursen motsvarar PG3070.