Lärandemål
Kursens övergripande mål är att den studerande ska kunna
genomföra en kvalificerad och självständig vetenskaplig undersökning med
anknytning till ett undervisningsämne för vilken utbildningen är avsedd. Den
studerande förväntas bidra till kunskapsutveckling inom ett
avgränsat utbildningsvetenskapligt område.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa fördjupade kunskaper inom ett avgränsat ämnesdidaktiskt område och fördjupad insikt i områdets aktuella forsknings- och utvecklingsarbete
- formulera en ämnesdidaktisk problemställning med tillhörande forskningsfrågor
- visa fördjupad förmåga att utifrån en problemställning självständigt samla in, systematisera, analysera, problematisera och värdera empiriskt material samt kritiskt granska egna och andras forskningsresultat
- genomföra ett självständigt vetenskapligt arbete med tydlig forskningsanknytning, relevant teori- och metodanvändning samt argumentation som vilar på vetenskaplig grund
- göra forskningsetiska avvägningar
- visa fördjupad förmåga att, med högt ställda krav på skriftlig och muntlig kommunikationsförmåga, presentera och argumentera för det egna undersökningsresultatet samt att förhålla sig till vetenskaplig kritik på ett sakligt och konstruktivt sätt
- visa fördjupad förmåga att analysera, värdera och diskutera andras vetenskapliga arbeten genom att, i form av tydlig konstruktiv respons, peka på förtjänster såväl som tillkortakommanden
- bidra till kunskapsutveckling inom ett avgränsat didaktiskt ämnesområde av betydelse för yrkesutövningen.
Innehåll
Examensarbetets undersökningsområde knyts till ett undervisningsämne för vilken
utbildningen är avsedd. Med stöd av en utsedd handledare preciseras
problemställning, syfte och frågeställningar för examensarbetet. Vidare
insamlas och analyseras ett empiriskt material med hjälp av lämpliga metoder och
utifrån relevanta teorier. Metodologiska och forskningsetiska avvägningar diskuteras. Analysresultatet tolkas och diskuteras mot bakgrund av tidigare
forskningsresultat. Arbetet presenteras i form av en vetenskaplig uppsats, vilken
kan kompletteras med andra redovisningsformer. Den studerande försvarar sitt
examensarbete och genomför en kritisk granskning av en medstuderandes
examensarbete vid ett ventileringsseminarium. Val av teoretiska perspektiv,
vilka forskningsmetoder som används och behandlas samt vilken litteratur som är
mest ändamålsenlig styrs av det aktuella undersökningsområdet och de frågeställningar
som väljs.
Examinationsformer
Kursen examineras genom aktivt deltagande vid seminarier
samt genom en vetenskaplig uppsats som den studerande skriver självständigt
under handledning och försvarar vid ett särskilt ventileringsseminarium, vid
vilket den studerande även opponerar på en medstuderandes examensarbete.
Arbetsformer
Kursens arbetsformer är föreläsningar, obligatoriska
seminarier och handledning, individuellt och i grupp.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsrapportering:
- Examensarbete, 15 hp
Förkunskapskrav
- 60 hp inom programmet samt ämnesstudier om minst 180 hp, inklusive självständigt arbete om 15 hp
Övrigt
Kursen ingår i programmet Kompletterande pedagogisk utbildning. Kursen motsvarar PG3057.
Kursen avslutas med en obligatorisk campusträff om två dagar då ventilering av uppsatser sker. För nätbaserad kurs krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.