Lärandemål
Efter avslutad kurs ska kursdeltagaren kunna:
- särskilja och diskutera några olika perspektiv på kunskap och lärande
- diskutera den egna professionella erfarenheten av undervisningsformer och arbetssätt samt koppla teoretiska resonemang till den egna undervisningen
- vara förtrogen med fysiska och digitala lärmiljöer och reflektera över hur de olika miljöerna påverkar undervisning och lärande
- planera, genomföra och utvärdera ett undervisningspass i en kurs inom det egna området
- diskutera anpassning av undervisning och lärmiljöer ur ett inkluderings- och tillgänglighetsperspektiv
- redogöra för och kritiskt granska regelverk och stöd för studenter med funktionsnedsättningar
- översiktligt redogöra för innehållet i lagtext och lokala regelverk som reglerar högskoleutbildning samt diskutera hur dessa kan tillämpas i läraruppdraget
- diskutera möjligheter för studenters medverkan i och utformning av ett specifikt kursmoment.
Innehåll
Examinationsformer
Arbetsformer
Arbetsformer är föreläsningar, seminarier och studiegruppsträffar.
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Betygsrapportering:
- Muntliga och skriftliga uppgifter, muntliga och skriftliga diskussioner, test, 7,5 hp
Förkunskapskrav
- Examen från grundläggande högskoleutbildning, 180 hp
Övrigt
Kursen utgår från Sveriges Universitets- och Högskoleförbunds rekommendationer om mål för behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning från 2016-04-15.
För nätbaserad kurs krävs följande: att kursdeltagaren har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande samt webbkamera är obligatoriskt vid muntliga examinationer (kursträffar).