Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- visa fördjupad kunskap och förståelse inom huvudområdet fysioterapi
- söka, värdera, tolka och syntetisera vetenskapliga publikationer och visa insikt i teorier och begrepp inom valt problemområde
- självständigt identifiera och formulera problemställning och syfte för en vetenskaplig undersökning, med relevans för fysioterapi och utgående från det aktuella forskningsläget
- genomföra en forskningsetisk risk/nyttoanalys och motivera denna utifrån forskningsetiska principer
- genomföra en vetenskaplig undersökning med relevant design, metod och analys samt argumentera för och kritiskt reflektera över val av design, metod och analys i relation till undersökningens syfte
- analysera och värdera resultat från den vetenskapliga undersökningen i relation till valda metoder och teorier och tidigare forskning samt värdera den kliniska betydelsen av resultat och presentera förslag till vidare forskning
- försvara eget självständigt arbete samt kritiskt granska och värdera annat examensarbete med avseende på vetenskaplighet, innehåll och struktur samt som opponent leda en kritisk diskussion med respondent.
Innehåll
I kursen ingår att planera,
genomföra och sammanställa en vetenskaplig undersökning inom fysioterapi i
enlighet med forskningsprocessens olika delar. I kursen ingår även försvar av
examensarbetet samt kritisk granskning av annat examensarbete.
Examinationsformer
- Examensarbete
- Seminarium
Arbetsformer
.
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Betygsrapportering:- Examensarbete och seminarium (15 hp)
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen i fysioterapi eller fysioterapeutexamen om minst 180 hp samt minst 7,5 hp i forskningsmetodik på avancerad nivå
Övrigt
Kursen ingår i Magisterprogram i fysioterapi, 60 högskolepoäng. Kursplanen motsvarar MC3028.
Till stöd för examensarbetet tillhandahålls handledning under det aktuella
kurstillfället och enligt de förutsättningar som anges i kurshandboken.
En student har rätt till maximalt fem examinationstillfällen.