Kurs VÅ2025

Personcentrerad vård inom olika vårdsammanhang

30 högskolepoäng
Grundnivå

Huvudområde: Omvårdnad

Kursen har inga tillfällen inplanerade just nu

Kursens mål

Kursens övergripande mål är att den studerande ska med ökande självständighet och inom ramen för den verksamhetsförlagda utbildningen, kunna ge en personcentrerad, etisk och säker evidensbaserad vård vid komplexa vårdbehov inom geriatrisk och psykiatrisk sjukvård samt inom primär- och akutsjukvård.

Efter avslutad kurs ska den studerande med ökande självständighet kunna:

  • systematiskt bedöma, kritiskt värdera och prioritera patienters hälsotillstånd utifrån icke akuta eller akuta omvårdnads- och medicinska behov med en helhetssyn på människan, samt planera, genomföra och utvärdera omvårdnad i samverkan med patienten,
  • visa ett professionellt förhållningssätt gentemot patient och närstående,
  • kritiskt reflektera över olika vårdperspektiv som kurativ vård, palliativ vård, rehabiliterande vård, hälsofrämjande och förebyggande arbete samt vård i livets slutskede i syfte att bedriva personcentrerad vård,
  • kunna utföra hjärt- lungräddning för barn (B-HLR),
  • visa förmåga att beakta etiska överväganden och betydelse av individens behov i samband med planering och genomförande av vård,
  • aktivt i samverkan med andra yrkesgrupper utifrån säkerhet, etik och patientens delaktighet bedöma, prioritera, planera, genomföra, utvärdera, dokumentera samt rapportera patientens hälsotillstånd,
  • visa förmåga att identifiera patientens behov av information, samt informera och undervisa patienter, närstående och/eller studenter,
  • iordningställa och administrera läkemedel samt utvärdera och informera om verkan av läkemedel och de vanligaste biverkningarna vid läkemedelsbehandling,
  • reflektera över hantering av läkemedel och förbrukningsmaterial i relation till kostnadseffektivitet, miljö och hållbart samhälle,
  • använda och värdera medicinsk-teknisk utrustning och informationssystem i vården,
  • i samråd med handledare planera och prioritera arbetsuppgifter i omvårdnaden och fördela arbetsuppgifter i vårdteamet, 
  • identifiera områden i behov av metodförbättring och förbättringsarbete för att främja vårdens kvalitet,
  • integrera evidensbaserad kunskap med patientens önskemål i planering och genomförande av vården.