Kurs SV2013

Svenska 2b för grundlärare 4-6: Skönlitterära perspektiv och språklig variation

7,5 högskolepoäng
Grundnivå

Kursen har inga tillfällen inplanerade just nu

Kursens mål

Det övergripande målet med kursen är att den studerande utvecklar kunskap om de delar av grundskolans svenskämne som innebär litterär och språklig orientering, med särskilt fokus på grundskolans årskurs 4-6.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • tolka styrdokumentens skrivningar om litterär och språklig orientering och visa förståelse för hur de kan omsättas i klassrumspraktiken på ett sådant sätt att elever med olika språklig bakgrund och olika konstitutionella förutsättningar inkluderas och ges individuell hänsyn
  • redogöra för barn- och ungdomslitteraturens historiska framväxt och ur ett didaktiskt perspektiv ge exempel på, förklara och värdera hur skönlitteratur kan ge elever möjlighet att leva sig in i och förstå andra människors situationer och livsvillkor
  • visa förtrogenhet med olika skönlitterära genrer och berättarmönster samt tillämpa denna kunskap vid analys av skönlitterära texter med särskild relevans för grundskolans årskurs 4-6
  • visa förståelse för vad det innebär att anlägga ett genreperspektiv på texter och reflektera över vilka olika texter som utifrån grundskolans kursplan bör ingå i undervisningen i årskurs 4-6
  • redogöra för det svenska språkets variation i historiskt, regionalt och socialt perspektiv
  • visa grundläggande förståelse för de nordiska grannspråken och identifiera några skillnader och likheter mellan dem
  • visa kännedom om minoritetsspråken i Sverige och grundläggande kunskaper om svensk språklagstiftning
  • visa fördjupad förmåga att självständigt läsa, tala och skriva i olika genrer
  • sammanställa och diskutera innehållet i kurslitteraturen utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt och på normenlig svenska.