Huvudområde: Kulturgeografi, Mikrodataanalys, Nationalekonomi
Kursen har inga tillfällen inplanerade just nu
- Sök andra utbildningar
- Kontakta oss om du har frågor: support@du.se.
Kursens mål
Studenterna skall efter genomgången kurs:
- Redogöra för olika faktorer som påverkar lokalisering av ekonomisk verksamhet
- Analysera olika aktörers betydelse för ekonomiska processer
- Kunna ställa upp och analysera företags etableringsproblem med hjälp av neoklassisk nationalekonomisk teori.
- Med hjälp av GIS beräkna kundunderlag och marknadsomland för olika typer av ekonomiska verksamheter.
- Empiriskt med hjälp av ekonometrisk metod kunna analysera vilka faktorer som påverkat företags lokaliserings- migrationsval.
- Empiriskt kunna analysera vilka faktorer som påverkar snabbväxande företags tillväxt särskilt småföretag.
- Empiriskt kunna analysera vilka faktorer som påverkar företagsbeslut om nyetablering.
- Beräkna optimala lokaliseringar med hjälp av GIS och R
- Utvärdera optimala lokaliseringsmönster med befintliga lokaliseringar för olika branscher.