Kurs MI3002

Ekonomisk geografi

7,5 högskolepoäng
Avancerad nivå

Huvudområde: Kulturgeografi, Mikrodataanalys, Nationalekonomi

Kursen har inga tillfällen inplanerade just nu

Kursens mål

Studenterna skall efter genomgången kurs:

  • Redogöra för olika faktorer som påverkar lokalisering av ekonomisk verksamhet
  • Analysera olika aktörers betydelse för ekonomiska processer
  • Kunna ställa upp och analysera företags etableringsproblem med hjälp av neoklassisk nationalekonomisk teori.
  • Med hjälp av GIS beräkna kundunderlag och marknadsomland för olika typer av ekonomiska verksamheter.
  • Empiriskt med hjälp av ekonometrisk metod kunna analysera vilka faktorer som påverkat företags lokaliserings- migrationsval.
  • Empiriskt kunna analysera vilka faktorer som påverkar snabbväxande företags tillväxt särskilt småföretag.
  • Empiriskt kunna analysera vilka faktorer som påverkar företagsbeslut om nyetablering.
  • Beräkna optimala lokaliseringar med hjälp av GIS och R
  • Utvärdera optimala lokaliseringsmönster med befintliga lokaliseringar för olika branscher.