Kurs GT1049

Reklamdesign

7,5 högskolepoäng
Grundnivå

Huvudområde: Grafisk teknologi

Kursen har inga tillfällen inplanerade just nu

Kursens mål

Kunskap och förståelse

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • redogöra för centrala begrepp inom kommunikation och marknadsföring
  • korrekt använda grundläggande terminologi inom koncept- och kampanjutveckling
  • förklara strategier inom marknadsföring med hjälp av grundläggande kommunikationsteorier

Färdighet och förmåga

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • genomföra en visuell innehållsanalys för att motivera val av grafisk design till en utvald förpackning
  • utforma och motivera en grundläggande kommunikationsplan och grafiskt marknadsföringsmaterial med utgångspunkt från given uppdragsbeskrivning och enkel research
  • skriftligen och muntligen presentera ett kampanjförslag för en publik

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • föra fram olika etiska perspektiv kring reklamens effekt på samhället och det ansvar som olika aktörer har i samband med detta