Kursen har inga tillfällen inplanerade just nu
- Sök andra utbildningar
- Kontakta oss om du har frågor: support@du.se.
Kursens mål
Kursens övergripande mål är att den studerande ska utveckla förståelse för förskolans och förskoleklassens framväxt och position i samhället ur ett utbildningspolitiskt, utbildningsfilosofiskt och läroplansteoretiskt perspektiv. Den studerande ska utveckla förståelse för innebörden i och värdet av ett vetenskapligt förhållningssätt i läraryrket och förmåga att betrakta skolväsendets samhällsuppdrag ur olika perspektiv.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för framväxten av förskola och förskoleklass samt ange utbildningspolitiska och utbildningsfilosofiska argument som kan förklara skolväsendet i dagens Sverige
- visa kunskap om aktuell politisk styrning och organisation av dagens skolväsende, med särskild tonvikt på förskola och förskoleklass
- reflektera över verksamhetens styrdokument utifrån ett läroplansteoretiskt, utbildningspolitiskt och utbildningsfilosofiskt perspektiv
- visa kännedom om hur kunskapsbegreppet och synen på barn förändrats över tid
- jämföra förskolans och förskoleklassens samhällsuppdrag med andra länders motsvarande uppdrag
- visa kännedom om praktiska och estetiska lärprocesser och visa förmåga att använda estetiska uttrycksformer
- visa förmåga att hantera digitala verktyg i samband med studierna
- visa förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift
- visa förmåga att inta ett vetenskapligt förhållningssätt vad gäller verksamheten i förskola och förskoleklass samt kännedom om förhållandet mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
- visa grundläggande förmåga till vetenskapligt skrivande
- visa förmåga att samverka med medstuderande.