Kurs GPG2DQ

Skolväsendets historia och samhällsuppdrag - förskola och förskoleklass

15 högskolepoäng
Grundnivå

Huvudområde:

Kursen har inga tillfällen inplanerade just nu

Kursens mål

Kursens övergripande mål är att den studerande ska utveckla förståelse för förskolans och förskoleklassens framväxt och position i samhället ur ett utbildningspolitiskt, utbildningsfilosofiskt och läroplansteoretiskt perspektiv. Den studerande ska utveckla förståelse för innebörden i och värdet av ett vetenskapligt förhållningssätt i läraryrket och förmåga att betrakta skolväsendets samhällsuppdrag ur olika perspektiv.

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för framväxten av förskola och förskoleklass samt ange utbildningspolitiska och utbildningsfilosofiska argument som kan förklara skolväsendet i dagens Sverige
  • visa kunskap om aktuell politisk styrning och organisation av dagens skolväsende, med särskild tonvikt på förskola och förskoleklass
  • reflektera över verksamhetens styrdokument utifrån ett läroplansteoretiskt, utbildningspolitiskt och utbildningsfilosofiskt perspektiv
  • visa kännedom om hur kunskapsbegreppet och synen på barn förändrats över tid
  • jämföra förskolans och förskoleklassens samhällsuppdrag med andra länders motsvarande uppdrag
  • visa kännedom om praktiska och estetiska lärprocesser och visa förmåga att använda estetiska uttrycksformer
  • visa förmåga att hantera digitala verktyg i samband med studierna
  • visa förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift
  • visa förmåga att inta ett vetenskapligt förhållningssätt vad gäller verksamheten i förskola och förskoleklass samt kännedom om förhållandet mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
  • visa grundläggande förmåga till vetenskapligt skrivande
  • visa förmåga att samverka med medstuderande.