Kurs GPG24S

Utveckling och lärande för ämneslärare (varav 7,5 hp VFU)

15 högskolepoäng
Grundnivå

Start vecka 46, 2019

Kursens övergripande mål är att den studerande utvecklar kunskaper om ungdomars utveckling och lärande utifrån olika teoretiska perspektiv. Vidare syftar kursen till att den studerande fördjupar sin didaktiska förmåga att planera, genomföra och utvärdera sin egen undervisning samt att utveckla sitt pedagogiska ledarskap.

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
  • visa kunskaper om och aktivt verka för skolans värdegrund och samhällsuppdragets intentioner samt reflektera över och analysera och värdera detta i förhållande till elevers utveckling och lärande
  • visa kunskaper om olika didaktiska och teoretiska perspektiv på lärande, utveckling och kunskap samt visa förståelse för hur dessa kan leda till ämneslärares olika förhållningssätt i den pedagogiska verksamheten
  • visa kunskaper om hur elevers lärande och utveckling påverkas, begränsas och möjliggörs av skilda kognitiva, sociala, kulturella och ekonomiska förutsättningar
  • visa förmåga att självständigt och i samarbete med verksamma lärare planera, genomföra och utvärdera undervisning inom sitt andraämne (enligt vald ämneskombination) i relation till grupp, individ och verksamhetens förutsättningar
  • visa förmåga att, såväl i tal som i skrift, argumentera för val av innehåll och arbetsformer i den egna undervisningen samt beskriva och reflektera över den egna utvecklingen till lärare utifrån ett kunskapsteoretiskt perspektiv
  • visa förmåga att använda digitala lärresurser, reflektera över olika digitala lärresursers möjligheter och begränsningar i den pedagogiska verksamheten samt beakta elevers erfarenheter från digitala kulturer och sociala medier och deras betydelse för utveckling och lärande.
Startar och slutar:
v46, 2019 - v3, 2020
Studietakt:
100%
Studieort:
Flexibel (Falun)
Undervisningstid:
Dag
Studieform:
Distans
Språk:
Svenska
Övrigt:
P: Ges endast som del av ett program.
Ej sökbar som fristående kurs.
Behörighetskrav:
  • Didaktik och ledarskap för ämneslärare (inkl 7,5 hp VFU), 15 högskolepoäng och 60 högskolepoäng i ämne 2, eller motsvarande kunskaper
Anmälningskod:
HDA-H32J9
Huvudområde:
Nätbaserad utbildning
Obligatoriska träffar :
1 fysiska
20 online
Datorvana:

Surfa på internet, läsa och skicka e-post, använda ett ordbehandlingsprogram (exempelvis Word). Koppla in en kamera och ett headset till datorn och med instruktioner installera ett program.

Datorkapacitet:

Tillgång till dator (ej mini pc, surfplattor och liknande) och bredbandsuppkoppling, minst 1 Mbit/s för att ta emot filer och 0,5 Mbit/s för att skicka filer (ej mobilt bredband, detta då mobilt bredband kan variera väldigt mycket i hastighet).

Genomförande:

Högre grad av nätbaserad kommunikation där vår lärplattform (Learn) samt vårt e-mötessystem Adobe Connect är en naturlig del i utbildningen. Vanligtvis sker möten nätbaserat med ljud och rörlig bild. Föreläsningar kan direktsändas, alternativt tillgängliggöras i efterhand via nätet.

Start vecka 14, 2020

Kursens övergripande mål är att den studerande utvecklar kunskaper om ungdomars utveckling och lärande utifrån olika teoretiska perspektiv. Vidare syftar kursen till att den studerande fördjupar sin didaktiska förmåga att planera, genomföra och utvärdera sin egen undervisning samt att utveckla sitt pedagogiska ledarskap.

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
  • visa kunskaper om och aktivt verka för skolans värdegrund och samhällsuppdragets intentioner samt reflektera över och analysera och värdera detta i förhållande till elevers utveckling och lärande
  • visa kunskaper om olika didaktiska och teoretiska perspektiv på lärande, utveckling och kunskap samt visa förståelse för hur dessa kan leda till ämneslärares olika förhållningssätt i den pedagogiska verksamheten
  • visa kunskaper om hur elevers lärande och utveckling påverkas, begränsas och möjliggörs av skilda kognitiva, sociala, kulturella och ekonomiska förutsättningar
  • visa förmåga att självständigt och i samarbete med verksamma lärare planera, genomföra och utvärdera undervisning inom sitt andraämne (enligt vald ämneskombination) i relation till grupp, individ och verksamhetens förutsättningar
  • visa förmåga att, såväl i tal som i skrift, argumentera för val av innehåll och arbetsformer i den egna undervisningen samt beskriva och reflektera över den egna utvecklingen till lärare utifrån ett kunskapsteoretiskt perspektiv
  • visa förmåga att använda digitala lärresurser, reflektera över olika digitala lärresursers möjligheter och begränsningar i den pedagogiska verksamheten samt beakta elevers erfarenheter från digitala kulturer och sociala medier och deras betydelse för utveckling och lärande.
Startar och slutar:
v14, 2020 - v23, 2020
Studietakt:
100%
Studieort:
Flexibel (Falun)
Undervisningstid:
Dag
Studieform:
Distans
Språk:
Svenska
Övrigt:
P: Ges endast som del av ett program.
Ej sökbar som fristående kurs.
Behörighetskrav:
  • Didaktik och ledarskap för ämneslärare (inkl 7,5 hp VFU), 15 högskolepoäng och 60 högskolepoäng i ämne 2, eller motsvarande kunskaper
Anmälningskod:
HDA-V33LE
Huvudområde:
Nätbaserad utbildning
Obligatoriska träffar :
1 fysiska
20 online
Datorvana:

Surfa på internet, läsa och skicka e-post, använda ett ordbehandlingsprogram (exempelvis Word). Koppla in en kamera och ett headset till datorn och med instruktioner installera ett program.

Datorkapacitet:

Tillgång till dator (ej mini pc, surfplattor och liknande) och bredbandsuppkoppling, minst 1 Mbit/s för att ta emot filer och 0,5 Mbit/s för att skicka filer (ej mobilt bredband, detta då mobilt bredband kan variera väldigt mycket i hastighet).

Genomförande:

Högre grad av nätbaserad kommunikation där vår lärplattform (Learn) samt vårt e-mötessystem Adobe Connect är en naturlig del i utbildningen. Vanligtvis sker möten nätbaserat med ljud och rörlig bild. Föreläsningar kan direktsändas, alternativt tillgängliggöras i efterhand via nätet.