Kurs GIH2V2

Idrottens organisation, entreprenörskap och media (styrkelyft)

5 högskolepoäng
Grundnivå

Huvudområde: Idrotts- och hälsovetenskap

Kursen har inga tillfällen inplanerade just nu

Kursens mål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
  • redogöra för förening som organisationsform och vilka lagar som är specifika eller särskilt tillämpliga för föreningslivet inom idrotts- och hälsosektorn
  • redogöra för innebörden av entreprenörskap inom styrkelyft
  • visa förmåga att använda de retoriska verktygen vid presentation av en affärsidé till olika målgrupper och genomföra denna presentation inom givna tidsramar
  • formulera en enklare affärsplan med tillhörande budget inom området styrkelyft som är förankrad i vetenskapliga resultat där hänsyn tagits till ekonomisk, social och ekologisk hållbarhet
  • diskutera och analysera relationen mellan medierna och idrotten
  • beskriva och problematisera idrottens påverkan och roll i medierna samt genomföra och redogöra för mediestrategisk planering
  • tillämpa den mediestrategiska planen genom att producera styrkelyftsrelaterat innehåll för de valda mediekanalerna
  • problematisera och diskutera möjliga konsekvenser för olika sorters intervjuteknik, både som producent och som intervjuobjekt.