Kurs APG26V

Mentor i förskole- och skolverksamhet

7,5 högskolepoäng
Avancerad nivå

Huvudområde:

Kursen har inga tillfällen inplanerade just nu

Kursens mål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • belysa och problematisera olika perspektiv på mentorskap och handledning
  • synliggöra och kritiskt förhålla sig till begreppen vetenskap och beprövad erfarenhet i relation till den egna förskole- eller skolverksamheten
  • identifiera och kritiskt granska egna erfarenheter av kollegiala samtal, handledning och vägledning samt visa förmåga att relatera dessa till mentorskap
  • i samtal med kollegor belysa och kritiskt förhålla sig till förskole- och skolverksamhet i relation till teorier om undervisning och lärande
  • redogöra för teorier om yrkesetik, vuxenpedagogik och samtalsmetodik, samt kunna relatera till dessa i samtal med kollegor
  • visa fördjupad förmåga att föra professionella samtal om lärande, undervisning och mentorskap
  • identifiera ett problemområde i den egna verksamheten, samt utifrån forskning och beprövad erfarenhet utarbeta en handlingsplan inom det identifierade området.