Kursen har inga tillfällen inplanerade just nu
- Sök andra utbildningar
- Kontakta oss om du har frågor: support@du.se.
Kursens mål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för och diskutera den utbildningsvetenskapliga forskningens betydelse för skolans pedagogiska verksamheten
- med förtrogenhet använda sig av vetenskapsteoretiska begrepp och perspektiv i diskussion om läraryrkets vetenskapliga grund
- visa fördjupad kunskap om olika vetenskapliga metoder och arbetssätt för såväl uppföljning av elevers lärande och lärares undervisning som för utvärderings- och utvecklingsarbete på skolnivå
- redogöra för kvalitativa och kvantitativa forskningstraditioner och forskningsmetoder inom det utbildningsvetenskapliga området
- ringa in ett ämnesdidaktiskt problemområde och formulera en undersökningsbar forskningsfråga inför det kommande examensarbetet
- visa sådan språkfärdighet som krävs för att tillgodogöra sig vetenskapliga texter samt i tal och skrift argumentera för sin förståelse av dessa
- göra forskningsetiska bedömningar i samband med planering av en forskningsstudie.