Utbildningsplan

Detaljhandelsprogrammet120 högskolepoäng

Programkod
SDEPG
Programansvarig
Monica Sandbacka
Fastställd
Fastställd av Utbildnings- och Forskningsnämnden 2013-02-15.
Gäller fr.o.m. VT 2013.
Reviderad
Reviderad 2017-01-17.
Revideringen är giltig fr.o.m. VT 2017.
Nedlagd
2020-11-19

1. Programmets mål

1.1 Mål enligt Högskolelagen (1992:1434), 1 kap. 8 §:

Utbildning på grundnivå ska väsentligen bygga på de kunskaper som eleverna får på nationella program i gymnasieskolan eller motsvarande kunskaper.

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
– förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
– förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
– beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper
och färdigheter, utveckla förmåga att
– söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
– följa kunskapsutvecklingen, och
– utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

1.2 Examensmål enligt Högskoleförordningen (1993:100), bilaga 2:

Kunskap och förståelse

För högskoleexamen ska studenten
– visa kunskap och förståelse inom det huvudsakliga området (huvudområdet) för utbildningen, inbegripet kännedom om områdets vetenskapliga grund och kunskap om några tillämpliga metoder inom området.

Färdighet och förmåga


För högskoleexamen ska studenten
– visa förmåga att söka, samla och kritiskt tolka relevant information för att formulera svar på väldefinierade frågeställningar inom huvudområdet för utbildningen,
– visa förmåga att redogöra för och diskutera sitt kunnande med olika grupper, och
– visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta med vissa uppgifter inom det område som utbildningen avser.

Värderingsförmåga och förhållningssätt


För högskoleexamen ska studenten
– visa kunskap om och ha förutsättningar för att hantera etiska frågeställningar inom huvudområdet för utbildningen.

1.3 Utbildningsprogrammets mål

Det övergripande målet för Detaljhandelsprogrammet om 120 hp är att studenterna efter avslutad utbildning ska ha förvärvat kunskaper och färdigheter som krävs för arbete inom handelsbranschen. Studenterna ska också ha utvecklat ett förhållningssätt till såväl vetenskaplig kunskap som beprövad erfarenhet inom detta verksamhetsområde.

Kunskap och förståelse

Efter genomgången utbildning ska studenten kunna:
– Redogöra för begrepp, modeller och teorier inom delområdena organisation, marknadsföring, ekonomistyrning och redovisning.
– Visa kunskap och förståelse för hur individer agerar, både självständigt och i grupp, i relation till varandra och till företagets/organisationens mål.
– Redogöra för viktiga aspekter av hur elektronisk handel fungerar.
– Redogöra för handelsföretagens distributions- och transportsystem.
– Redogöra för hur en butikslayout kan byggas upp.

Färdighet och förmåga

Efter genomgången utbildning ska studenten kunna:
– Genomföra en marknadsplan för ett företag inom detaljhandeln.
– Delta i och utvärdera utvecklings- och förändringsarbete inom organisationer.
– Genomföra kostnadskalkyler, investeringskalkyler och analyser vid resultatplanering samt välja lämpliga ekonomistyrningsverktyg.
– Visa förmåga att tolka ekonomiska rapporter och årsredovisningar.
– Visa goda färdigheter i såväl skriftlig som muntlig framställning.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter genomgången utbildning ska studenten kunna:
– Visa förståelse för handelsbranschens samhälleliga betydelse
– Visa förståelse för hur handelsbranschens företag, kunder och leverantörer agerar på marknaden.

2. Huvudsaklig uppläggning

Detaljhandelsprogrammet är ett sammanhållet utbildningsprogram som omfattar 120 högskolepoäng, vilket inkluderar kurser med ett allmänt teoretiskt innehåll samt kurser inom entreprenörskap, informatik och industriell ekonomi med tillämpning mot handelsbranschen.

Det första läsåret ägnas åt grundkurser i företagsekonomi och karaktärskurser med inriktning mot detaljhandelsbranschen. Studenterna får en grundläggande branschkunskap i de första kurserna Handelsföretagens villkor och särart samt Svenska Detaljhandelsföretag.
Grundkurserna ger en bred bas i marknadsföring, organisation, ekonomistyrning och redovisning. Första året ger också grundläggande kunskaper i affärsjuridik och handelsföretagens logistik- och transportsystem. Student får också inledande kunskaper i företagsekonomisk metod i kursen Organisation och marknadsföring. Under det andra läsåret tränas studenten i affärsplanering och start av eget företag. E-handel är ett viktigt område inom handeln och behandlas i kursen i eTjänster där studenten lär sig beskriva och förklara hur elektronisk handel fungerar. Butiksdesignkursen ger studenten insikter i och förmåga att beskriva hur butiker utformas. Under andra året får också studenten ytterligare färdigheter i marknadsföring, inköp och försäljning.

Utbildningen avslutas med ett examensarbete där studenter får tillämpa och redovisa de kunskaper som inhämtats under utbildningen. Examensarbetet innehåller också ett metodmoment där studenten förbereds för att skriva uppsats.

3. Programmets kurser

Utbildningen ges på heltid under fyra terminer och kurserna läses i den ordning som anges nedan.

Årskurs 1

Handelsföretagens villkor och särart, 7,5 hp (Företagsekonomi G1)
Svenska detaljhandelsföretag, 7,5 hp (Företagsekonomi G1)
Ekonomistyrning och redovisning A, 15 hp (Företagsekonomi G1)
Juridik för detaljhandel, 7,5 hp (Rättsvetenskap G1)
Organisation och marknadsföring A, 15 hp (Företagsekonomi G1)
Distributionslogistik, 7,5 hp (Industriell ekonomi G1)

Årskurs 2

Affärsplanering i entreprenöriella sammanhang, 7,5 hp (Entreprenörskap och innovationsteknik G1)
Marknadsföring B, 7,5 hp (Företagsekonomi G1)
Organisation B, 7,5 hp (Företagsekonomi G1)
Grundskurs i eHandel, 7,5 hp (Informatik G1)”
Inköp och försäljning i detaljhandelsföretag, 7,5 hp (Företagsekonomi G1)
Butiksutveckling och design, 7,5 hp (Industriell ekonomi G1)
Examensarbete i företagsekonomi, 15 hp (Företagsekonomi G1)

Samtliga kurser är obligatoriska för att uppfylla utbildningsprogrammets mål.

4. Examensbenämning

Högskoleexamen med inriktning mot Detaljhandel (Higher Education Diploma with Specialization in Retail Management)

5. Behörighetskrav

  • Grundläggande behörighet

6. Summary in English

Knowledge and understanding

After completing the programme students will be able:
- Explain the concepts, models and theories in organization, marketing, financial management and accounting.
- Demonstrate knowledge and understanding of how individuals behave, both independently and in groups, in relation to each other and to the company‘s / organization‘s goals.
- Describe the key aspects of how e-commerce works.
- Account for traders distribution and transportation systems.
- Describe how a store layout can be built up.

Skills and abilities

After completing the program students will be able:
- Implement a marketing plan for a company in the retail sector.
- Participate in and evaluate the development and change within organizations.
- Implement cost calculations, investment calculations and analyzes the performance planning and selecting appropriate financial tools.
- Demonstrate the ability to interpret financial reports and annual reports.
- Show good skills in both written and oral presentation.

Judgement and approach

After completing the program students will be able:
- Demonstrate an understanding for the social significance of retail industry
- Show understanding of how retail industry companies, customers and suppliers act in the market.

7. Övrigt

För att ha förutsättningar att kunna tillgodogöra sig studier enligt utbildningsplanen finns en poängspärr inom programmet som infaller inför årskurs två. En programstuderande måste för att få fortsätta i programmet vid starten av läsår två ha uppnått minst 45 hp.

Poängberäkningarna ska innefatta eventuella tentamenstillfällen i augusti före terminsstarten samt eventuella tillgodoräknanden av kurser inom programmet.

Studerande som vill bygga på sin utbildning och erhålla en kandidatexamen inom huvudområdet företagsekonomi, 180 högskolepoäng, ska läsa ytterligare 60 högskolepoäng varav 30 högskolepoäng företagsekonomi på grundnivå 2, inkluderande ett examensarbete om 15 högskolepoäng.

Huvudorten för programmet är Borlänge, men vissa av kurserna i företagsekonomi kan komma att ges i Falun. Undervisningsspråket på programmet är svenska, men vissa av programmets kurser eller kursmoment kan komma att ges på engelska.