Målgrupper
- tekniklärare i grundskolans årskurs 7-9 och specialskolans årskurs 8-10
- lärare i grundskolans årskurs 4-9 och specialskolans årskurs 5-10
- lärare i grundsärskolans årskurs 4-9
- lärare i kommunal vuxenutbildning på grundläggande nivå
- matematiklärare i grundskolans årskurs 7-9 och specialskolans årskurs 8-10
I mån av plats är kursen öppen för lärare i andra ämnen eller andra skolformer.
Deltagarnas behörighet
Deltagarna ska vara verksamma lärare. Lärarna behöver inte vara behöriga matematik- eller tekniklärare. Kursen är öppen för lärare i andra ämnen eller andra skolformer, i mån av plats. Deltagarna ska ha rektorns godkännande för att få gå kursen.
Utbildningens syfte
Kursen syftar till att ge deltagarna kunskaper i programmering i visuell miljö samt styrning av föremål och konstruktioner för att kunna arbeta med programmering i undervisningen.
Undervisningens upplägg
Arbetet i kursen består av föreläsningar, praktiska övningar, workshops och laborationer.
Undervisningen ska huvudsakligen ske på svenska, men enstaka inslag kan vara på engelska.
I kursen ingår 6-7 träffar online.
Kursens innehåll
Generellt innehåll:
- introduktion till programmering kopplat till undervisning
- programmeringens betydelse för samhället
- etiska perspektiv på programmering.
Programmeringsinnehåll:
- att skapa program i visuell miljö
- grundläggande begrepp och byggstenar inom programmering, inklusive sekvens, alternativ, villkor, upprepning och variabler
- hur algoritmer kan skapas, testas och förbättras för att lösa problem
- läsa, förstå, felsöka, testa och förbättra befintliga program
- att utveckla egna konstruktioner, såväl med som utan styrning av föremål, där man tillämpar programmering.
Didaktiskt innehåll:
- didaktiska strategier och verktyg kopplat till undervisning om, i och med programmering, med koppling till relevant forskning.
Lärandemål
Att ge kunskaper i programmering i visuell miljö samt styrning av föremål och konstruktioner för att kunna arbeta med programmering i undervisningen.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- skapa enklare program i visuell miljö
- läsa, förstå, felsöka, testa och förbättra enklare program
- utforma algoritmer för att lösa problem
- använda programmering för att styra fysiska eller virtuella konstruktioner eller föremål
- identifiera moment och innehåll i relevanta kurs- och ämnesplaner där programmering är ett användbart verktyg
- ha förståelse för hur programmering kan introduceras för elever.
Studiefart
Kursen är på 5 hp och ges på kvartsfart (25%), nätbaserad.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet. För uppdragsutbildning gäller dock undantag från kravet om grundläggande behörighet, SFS 2002:760, enligt vilken det är uppdragsgivare som utser kursdeltagare.
Studieform
Kursen ges som distanskurs med ett antal träffar via nätet.
När kursen ges som webbaserad online-kurs ges den i Windowsmiljö. Andra operativa system accepteras, men ingen support ges på dem. Internetuppkoppling om minst 2Mbit/s krävs för studierna. Vidare krävs en webbkamera och ett headset eller mikrofon.
Urvalsregler
De första 20 behöriga ansökanden antas i den ordning de inkommer.
Efterföljande ansökningar bedöms som Efteranmälda (EA) och reservplaceras i inkommande ordning.
Platsantal
Max antal är 25.