Skype för företag

Dessa instruktioner riktar sig till högskolans anställda.

Klicka på en bild för att få den större. Den öppnas då i en ny flik (eller ett nytt fönster) i din webbläsare.

Gå direkt till:
Första gången du startar programmet
Skicka meddelande till någon
Ringa ett samtal
Ringa ett videosamtal
Ljudinställningar


Om programmet

Skype for Business (eller “Skype för företag”) är ett program för att skicka meddelanden mellan kollegor, studenter samt externa kontakter. Det är frivilligt för anställda vid högskolan att använda detta. Har du en gång provat Skype for Business behöver du inte fortsätta att använda det om du inte vill.

Programmet är installerat på i princip alla högskolans datorer.

"Skype" är ett annat program även om de är lika. Mer om skillnaden här.

Första gången du startar programmet

Programmet finns redan installerat på din arbetsdator. Du hittar det genom att klicka på start-knappen och söka efter ”Skype”.
Notera att det inte är "Skype" du ska starta utan "Skype for business" (eller "Skype för företag")

Sök på "Skype"

Det finns också via start-knappen, ”Alla program” (eller ”All programs”), sedan ”Microsoft Office 2016” (eller just den version av Office du har på datorn) och ”Skype for Business 2016”.

Första gången du startar programmet får du upp en inloggningsruta. Vid ”Sign-in address:” anger du din e-postadress t.ex. ”dos@du.se”.

Under ”Sign in as” kan du välja om du ska vara tillgänglig, ”Available”, eller inte. Vill du inte bli störd kan du välja ”Do Not Disturb”.

Har du valt att du inte vill bli störd så kan du inte ta emot meddelanden när du väl loggat in. Så här ser det då ut för den som försöker skicka ett meddelande till dig. Det översta meddelandet kommer inte men det undre gör det (för att mottagaren har valt att bli "Available").

Får du en fråga om lösenord så anger du ditt vanliga lösenord.

På frågan om att hjälpa till att göra programmet bättre kan du svara Nej/No.

Notera att programmet kommer att starta automatiskt nästa gång datorn startar och/eller du loggar in. Vill du ändra detta så gå till "Allmäna inställningar" längre ned.

Skicka meddelande till någon

Leta upp en person

Nu har programmet startat och du kan välja att lägga till kontakter att skicka meddelanden (eller ringa) till. Det sker via figuren med ett plus-tecken till höger. Välj sedan ”Add a Contact in My Organization”.

Sök sedan på personens namn. I det här fallet har jag sökt på ”peter” och får upp en lista med alla kollegor som heter ”peter”, ”petersson” osv.
Här väljer jag att lägga till Peter bland mina favoriter genom att höger-klicka på hans namn och välja ”Add to Favorites” i menyn.

Favoriter utgörs av de personer du oftast kontaktar. Vilka de är bestämmer du själv.

På ungefär samma sätt lägger du till en extern kontakt, alltså någon som inte är anställd.

Skicka meddelande

Dubbelklicka på en kontakt för att kunna skicka meddelanden till denne.

Vill du skicka meddelandet till flera personer så klicka på figuren med plus-tecknet uppe till höger.
Skriv meddelandet i den nedre rutan och klicka på Enter-tangenten, eller pilen till höger, för att skicka det.

Om någon skickar meddelande till dig kommer det upp en rutan längst ned till höger på skärmen. Klicka på rutan för att få upp det.

 

Telefon-funktionen

Ringa ett samtal

Dubbelklicka på en kontakt som för att kunna skicka meddelanden till denne

Klicka på lur-ikonen längst ned och välj "Skype for Business Call".


Nu ringer programmet upp din kontakt. Om du vill ha kvar eller ta bort chatten så klicka på pratbubblan nere i mitten.

Notera att du enbart använder ljud i samtalet. För att ringa med bild; Se "Videosamtal" nedan.

Ta emot samtal

Om en kontakt ringer du hör du en ringsignal och bilden dyker upp längst ned till höger på skärmen. Klicka på bilden för att svara eller på "Ignore", nere till höger, för att inte svara.

Avsluta samtal

Klicka på den röda luren för att avsluta samtalet.

Videosamtal

Ringa ett videosamtal

Dubbelklicka på en kontakt som för att kunna skicka meddelanden till denne.

Klicka på kamera-ikonen längst ned och välj "Start my video".

Nu ringer programmet upp din kontakt. Om du vill ha kvar eller ta bort chatten så klicka på pratbubblan nere i mitten.

Ta emot videosamtal

Om en kontakt ringer du hör du en ringsignal och bilden dyker upp. Klicka på bilden för att svara eller på "Ignore", nere till höger, för att inte svara.

Avsluta videosamtal

Klicka på den röda luren för att avsluta samtalet.

Inställningar

Ljudinställningar

För att ställa in rätt mikrofon m.m. går du till "Tools" och "Audio Device Settings".

Ställ in vilken enhet på du vill använda som mikrofon och högtalare/hörlurar. Under "Audio Device" kan du välja t.ex. en Jabra (bordsmikrofon) eller USB headset.

Det går också att ställa in helt fritt vilka enheter du vill använda dig av. Då väljer du "Custom Device".

Saknar du ett headset eller en bordsmikrofon så kom förbi NGL-centrum så hjälper vi dig.

Allmäna inställningar

För att göra allmäna inställningar går du till "Tools" och "Audio Device Settings".

Där finns raden "Automatically start the app when I log on to Windows". Vill du inte att programmet ska starta automatiskt så bocka ur den rutan. Den ska alltså inte vara markerad. Klicka på "OK", nere till höger, för att bekräfta och stänga rutan.

Skillnaden mellan "Skype" och "Skype for Business"

Skillnaden består i huvudsak i att "Skype" är för enskilda personer medan "Skype for Business" (programmet) är för hela högskolan. Programmet är integrerat i högskolans IT-miljö vad gäller loggar m.m (om du missar ett meddelande får du det per e-post istället).

Vill du läsa mer om skillnaderna kan du göra det på tillverkarens hemsida.