Välkommen till vår nya webbplats!
Välkommen!
Om webbplatsen
Lärare, ingenjörsstudenter och Borlänge Energi genomför test av Eximus-farkosten, Eximus 2.

- Testet var mycket lyckat och allt gick enligt plan. Eximus 2 rullade på bra. Motor och batterier hade tillräckligt med kraft för att hålla rätt fart i uppförsbacken, säger Carl-Axel Norman vid Högskolan Dalarna.

Eximus är ett projekt för studenter på ingenjörsprogrammen, som med visst stöd av forskare, lärare och tekniker ska planera, konstruera och tillverka ett batteridrivet järnvägsfordon med minsta möjliga energianvändning. Slutmålet är tävlingen "Delsbo Electric" då sex personer ska fraktas längst ett drygt tre kilometer långt järnvägsspår.

- Under hösten och våren har ingenjörsstudenterna byggt en helt ny farkost. Men även förra årets farkost, Eximus 1, är förbättrad. Den är något lättare och har ny drivning, samt hybridlager, säger Patrick Kenger som leder Eximus-projektet.

- Både Eximus 1 och 2 har en grundstomme som består av aluminiumbalkar och aluminium plåt. I övrigt är det stor skillad mellan dem. Eximus 2 är ca 33 kg lätttare än Eximus 1, och har helt annan drivning och motor, och vissa delar i kolfiber, säger Patrick.

Lördagen den 27 maj åker ett team med tre lärare, nio ingenjörsstudenter och två farkoster till tävlingen Delsbo Electric för att tävla mot lag från andra universitet och högskolor som t ex Chalmers, Linköping och Luleå.

- Eximus 1 vann förra året och jag tror att någon av våra farkoster vinner även i år säger Patrick.

- Tack vare våra otroliga studenter, personal, våra labbmöjligheter, finansiärer och sponsorer så utvecklas riktigt bra lågenergifarkoster hos oss. För de som vill vara med och heja fram Högskolan så är starttid för tävlingen kl. 12.00 på lördag vid Delsbo tågstation, avslutar Patrick.

Eximus-projektet finansieras av Teknikerjakten, Falu och Borlänge kommun, och Region Dalarna. Sponsorer till projektet är Batteriexperten, Momentum, ME racing, Rosells plåt, CTEK, JPC Composit och Transtech AB.