I Connect kan du samtala med dina kurskamrater, arbeta med olika uppgifter, dela en whiteboard, dela din datorskärm samt olika typer av dokument. Om ni använder webbkameror kan ni också se varandra. Besök gärna vårt Supportcafé om du behöver hjälp, testa utrustning eller vill ställa frågor.

Samtalsrum i Connect

Om du är inloggad på webbplatsen visas mer information och guider för dig som hör till personalen.

Utrustning

Utrustning som behövs för att delta i ett möte i Connect:

  • En dator.
  • Programmet Adobe Flash Player. Ladda hem och installera programmet på Adobes sida.
  • Tillgång till en fast (trådbunden) internetuppkoppling med en hastighet på minst 0,5 Mbit/s i båda riktningarna. Vi rekommenderar 2,0 Mbit/s. Du kan mäta din hastighet på Bredbandskollen. Vi rekommenderar inte använda trådlös anslutning eller mobilt bredband då det kan vara problem med alltför varierande och låga hastigheter. Följden kan då bli hackande ljud och fördröjningar som påverkar alla i mötet.
  • Headset med mikrofon, gärna med USB-anslutning. Vi rekommenderar inte headsets av typen Blåtand (Bluetooth) eller mobilheadset.
  • Webbkamera, vilket inte alltid är obligatoriskt på en kurs, (fråga din lärare om du är osäker).
  • Connect Add-inn, som är ett tilläggsprogram som behövs vid skärmdelning och kan även lösa en del ljudproblem som vissa användare upplever. När du delar din datorskärm för första gången kommer datorn själv att vilja installera programmet.

Etikett i samtalsrummen

  • Stör inte - Vet du att du inte ska vara i ett rum, gå inte in där. Du stör lika mycket som om du skulle gå in i en vanlig sal. Vill du testa Connect, välj ett tomt rum. Om du inte vet vilket rum du ska vara i, titta i ditt schema.
  • Var vänlig - I en akademisk miljö är det naturligtvis tillåtet att säga vad man tycker och tänker men se till att hålla dig till ämnet och var inte otrevlig mot andra.
  • Kontrollera att allt fungerar innan mötet - Se till så att din utrustning fungerar i god tid före ditt möte. Att komma in i ett möte utan att kunna prata med de andra kan göra att du blir underkänd.
  • Kom i tid - Förseningar är lika illa som i vanliga möten.
  • Tänk på webbkameran - Det är alltid trevligt att se vem man pratar med men tänk på vad du har bakom dig. Delar du rum/kontor med någon kanske den personen inte vill synas.

Anslutningsproblem

Ibland kan det hända att ett möte i Adobe Connect kan "hänga sig" precis i uppstarten när mötet laddas. Detta beror förmodligen på brandväggsproblem.

Detta är relativt ovanligt hos privatpersoner utan det gäller främst nätverk nätverk hos skolor, myndigheter, företag, osv.

Portar som behöver öppnas i brandväggen är 1935 (RTMP), 80 (http) samt port 443 (SSL). Dessa portar är TCP och behöver bara öppnas mot IP-adresserna 130.243.57.251, 130.243.57.252. och 130.243.57.237.

Vem som helst kan inte öppna dessa portar utan kontakta IT-avdelningen där du befinner dig så hjälper de dig.

Alternativa länkar

Här finns det alternativa länkar om du har problem att ansluta till Connect.

Grundlänken till Connect är https://connect1.du.se/samtalXX där XX är numret på samtalsrummet (01, 02, 03, osv).

Har du problem att ansluta till Connect kan du prova även prova att lägga till launcher=false efter länken (https://connect1.du.se/samtalXX/launcher=false), då öppnas Connect som en flik i webbläsaren istället för add-innen (om den är installerad på datorn).

Webbkameraproblem

Det kan vara så att webbkameran inte är korrekt ansluten till datorn. Om du har en webbkamera som du ansluter med en USB-kabel, prova ett annat USB-uttag i datorn. Tänk också på att webbkameran måste vara inkopplad i datorn innan du startar Adobe Connect.

  • Om du kan starta webbkameran men bilden är svart kan det vara så att kameran är aktiverad i ett annat program. Kontrollera att kameran inte är aktiverad i ett annat samtalsrum eller att något annat program använder kameran.
  • Drivrutinerna är inte installerade eller behöver uppdateras. Installera drivrutinerna från CD-skivan som följde med när du köpte kameran eller från tillverkaren hemsida.
  • Connect använder fel källa för webbkameran. Klicka på Pod Options uppe till höger i rutan Video och välj Select camera i menyn. Växla sedan till rätt kamerakälla.

Hitta rum

Samtalsrum

Högst upp till vänster på Högskolan Dalarnas hemsida (www.du.se) hittar du länken Samtal som leder till samtalsportalen.

Klicka på länken Samtal för att komma till samtalsportalen där du hittar länkar till alla samtalsrum.

Under fliken Samtalsrum hittar du de rum som används för bokade seminarier. Vilket rumsnummer du ska vara i ska stå i ditt schema.

Exempel: I ditt schema står att ditt seminarium är i samtalsrum 2, då klickar du på länken Samtal 02 i kolumnen Rumsnamn. 15 minuter innan mötet startar kan du även se kurskoden i kolumnen Kurs samt namnet på läraren som bokat samtalsrummet.

Om du inte hittar information om vilket rum du ska vara i kan du klicka på länken Hitta mitt seminarium som finns ovanför listan med alla samtalsrum. Du kommer då till en sida där du kan se samtliga bokningar som är gjorda i Connect.

Studentrum

Studentrummen är till för studenter som vill träffas själva utanför schemalagd lektionstid.

Rummen kan inte boka utan det är "först till kvarn" som gäller. Titta i kolumnen längst ut till höger, Delt. Om det står 0 där så är rummet ledigt och det är bara att gå in.

Övriga rum

Under fliken övriga rum hittar du till exempel Examinationsrum, Utbildningsrum samt övriga specialrum för olika enheter på högskolan.

Logga in till Connect

Börja med att gå till sidan www.du.se/connect. Du kommer då till vår samtalsportal.
För att vara med i ett möte behöver du normalt sett inte installera någon programvara utan allt som behövs på din dator är Adobe Flash Player. Det programmet finns oftast redan i alla datorer.

Ett tips är att installera den add-in som finns längst ner på sidan. Den gör det möjligt för dig att bland annat dela din datorskärm. Klicka på länken Installera Adobe Connect add-in för det operativsystem du använder.

För att komma in i mötet trycker du på länken till det samtalsrum du vill ansluta till. Du kommer då till en inloggningsruta. Välj alternativet Enter with your login and password och skriv in ditt användarnamn och lösenord vid högskolan och klicka på Enter Room. Om du är inbjuden till ett möte utan att vara student eller personal vid Högskolan Dalarna kan du använda gästinloggningen, välj då alternativet Enter as a Guest. Den kan du också använda om du är ny student och inte har hunnit skaffa ditt användarkonto.

Verktyg och funktioner i samtalsrummet

Rummens uppbyggnad

Ett mötesrum är som standard uppbyggt av fem rutor eller som programmet själv kallar det, pods.

Längst uppe till höger finns videorutan. Här kommer de deltagare som har sin webbkamera påslagen att visas. Under den finns deltagarlistan och chatrutan. Där kan du chatta med alla deltagare som för tillfället befinner sig i rummet. Längst ner till höger finns rutan Note där du kan skriva text och så vidare. I den stora Sharerutan till vänster kan du dela med dig av din datorskärm, olika dokument samt att det finns en interaktiv whiteboard i den rutan.

Kontrollerna för högtalarljud, mikrofonljud och webbkamera hittar du högst upp till vänster.

Klicka på högtalarikonen för att slå på/stänga av högtalarna. Använd högtalarikonens meny (pilen precis till höger om högtalaren) för att stänga av samtalsljudet och justera ljudvolymen. När du kommer in i ett rum så är högtalaren alltid aktiverad (grön).

Klicka på mikrofonikonen för att aktivera din mikrofon. Använd mikrofonikonens meny för att stänga av mikrofonen, justera mikrofonvolymen samt välja mikrofonkälla (om du har fel mikrofonkälla, kontrollera om du kan byta mikrofonkälla under Select microphone).

Klicka på webbkameraikonen för att starta din webbkamera. Använd webbkameraikonens meny för att starta eller stoppa kamerans, samt välja kamerakälla (om du har fel kamerakälla, kontrollera om du kan byta webbkamerakälla under Select camera).

När du klickat på mikrofonikonen eller webbkameraikonen första gången i ett möte kan du få fram en ruta där du kan klicka på Allow/Tillåt eller Deny/neka. Klicka på knappen Allow/Tillåt, annars kommer din utrustning inte att fungera.

Klicka på menyikonen för Raise Hand för att komma åt de olika statusalternativen.

Menyn Pod options finns längst upp till höger i varje ruta/pod. Här kan du göra inställningar för just den aktuella poden.

Chat och Notes

Chat

Till höger hittar du chatrutan. Du skriver enkelt till de andra deltagarna genom att klicka i textfältet för att skriva någonting och sedan klickar på Enterknappen på tangentbordet, alternativt klicka på pratbubblan efter textfältet. Allt du skriver syns för samtliga deltagare i mötet.

Uppe i chatrutans högra hörn finns knappen Pod Options. Klicka på den så visas en meny som hör till chatten. Under alternativet Start Chat With så kan du välja om du vill skicka ett meddelande som endast kan läsas av Host (läraren). Host-chatten visas om du har fliken Hosts markerad. För att komma tillbaka till den publika chatten, klicka på fliken Everyone.

Genom att klicka på Text Size under menyn Pod Options kan du välja att göra texten större eller mindre. Denna förändring syns bara för dig själv, inte för de övriga deltagarna i mötet. Med My Chat Color kan du ändra textfärgen på dina inlägg i chatten, det syns däremot för alla deltagarna i rummet.

Note

I anteckningsfältet, rutan Note, kan alla deltagarna skriva. Några enkla formateringsverktyg finns; ändra textstorlek, fetstil, kursiv, understruken, textfärg och punktlista. Allt som skrivs i anteckningsfältet syns för alla deltagare i rummet.

Du kan spara texten som en .rtf fil eller sända texten till dig själv via e-post om du är inloggad med din användarkonto. Klicka på knappen Pod Options uppe i högra hörnet och välj sedan Export Note. Då kan du välja om du vill spara texten eller skicka texten via e-post.

Dela datorskärm, dokument eller whiteboard

När alla deltagare i rummet ska kunna titta på samma sak på en skärm eller på samma dokument används den stora ytan till vänster på skärmen, rutan Share. När du kommer in i ett rum syns alltid en bild i rutan Share med supportinformation. Ta bort den genom att klicka på knappen Stop Sharing på den grå listen uppe till höger ovanför rutan Share.

Mitt i Share står det då Share My Screen och om du vill dela dokument eller en whiteboard måste du klicka på pilen till höger om Share My Screen och sedan välja vad du vill dela.

För att kunna dela din datorskärm måste add-innen vara installerad. Om den inte är installerad kommer Connect att säga till dig att du behöver installera den. Följ instruktionerna så installeras den automatiskt.

Dela datorskärm

När du trycker på Share My Screen kommer en ruta dyka upp. Du kommer att visa hela ditt skrivbord och om du har flera dataskärmar kopplade till din dator får du även välja vilken av dem som du vill visa. När du klickat på Share/Dela kommer ditt Connectfönstret att minimeras och du kommer att få en ny ikon längst ner till höger som visar att du delar med dig av ditt skrivbord.

Du kan antingen stoppa din skärmdelning genom att högerklicka på den ikonen och välja Stop Screen Sharing eller gå tillbaka till mötesrummet och klicka på Stop Sharing.

Dela dokument

Du kan ladda upp dessa typer av filer i Connect:

  • Bildfiler (JPG, PNG).
  • PowerPoint (PPT, PPTX).
  • PDF (PDF).
  • Flash Movie (SWF).
  • Flash Video (FLV).
  • MP3 ljudfiler (MP3).
  • Zip filer (ZIP) (Observera att det måste finnas format i zip-filen som programmet stöder).

Om du laddar upp ett ljudklipp eller en film kan alla deltagare styra ljudnivån på klippet direkt i podden. När du ska dela ett dokument klickar du på pilen till höger Share My Screen och väljer sedan Share Document.

Där klickar du på knappen Browse My Computer och du får då möjlighet att leta fram filen på din dator och välja bland de olika filtyper som programmet stöder. Väljer du en PowerPoint-presentation kommer den att visas i hela rutan Share. Du bläddrar bland sidorna med piltangenterna nere till vänster (det går att använda tangentbordets pilknappar också) och trycker du på den knappen precis till höger om pilarna får du fram en innehållsförteckning.

Om du bill har du även möjlighet att rita i din Power Point-presentation, klicka på knappen Draw uppe till höger så kommer du längst uppe till vänster att få fram en verktygspalett. Med knappen som har en pil uppe till höger kan du peka i din presentation.

När du har visat klart trycker du på Stop Sharing uppe till höger och då kommer du att komma tillbaka till ursprungsläget. Din PowerPoint-presentation kommer att ligga kvar under Recently Shared under hela mötet som finns under pilen precis till höger om Share My Screen och du kan snabbt få fram dem igen.

Dela whiteboard

Trycker du istället på Share Whiteboard som finns under pilen som är precis till höger om Share My Screen får vi fram en interaktiv whiteboard. På denna kan du rita och skriva och alla kommer samtidigt se det du skriver eller ritar. I det övre vänstra hörnet finns verktygspaletten. Längst nere till vänster kan du även skapa nya Whiteboard-sidor genom att klicka på pilarna. För att återgå till ursprungsläget trycker du på Stop Sharing.

Ljudguiden

Om ljudet inte fungerar eller om de andra mötesdeltagarna tycker att ditt ljud är dåligt, då behöver du gå igenom ljudguiden. Det är dock alltid bra att gå igenom ljudguiden innan ett möte för att få bästa möjliga ljud. Du hittar den under menyn Meeting uppe till vänster och den heter Audio Setup Wizard.

När du klickat på Audio Setup Wizard startar ljudguiden och för att gå vidare klickar du på knappen Next.

Du får då möjlighet att testa ditt ljud. Tryck på knappen Play Sound och du bör höra musik i dina hörlurar. Om du inte hör något ljud, kontrollera att kontakten sitter ordentligt i datorn och att volymen inte är avstängd. Om inte detta fungerar kontrollera att rätt enhet är vald i inställningarna på datorn. Känner du dig osäker på hur man gör detta, kontakta NGL-centrum så hjälper vi dig.

Om du inte hör ljud kan du också klicka på knappen Help för mer hjälp att lösa ditt problem. En ny webbsida kommer då att öppnas. Hör du ljud direkt kan du trycka på knappen Stop Sound och gå vidare genom att klicka på Next.

I nästa steg ska du välja vilken enhet som ska användas som mikrofonkälla. Beroende på om du har ett headset med två kontakter eller om du använder ett headset med USB-kontakt, ska du välja olika. Har du ett headset med två kontakter brukar det ofta stå något med mikrofon i listan, har du ett USB-headset så leta efter något med ordet USB i listan.

Många webbkameror har en inbyggd mikrofon som dock generellt ger dåligt ljud så du bör undvika att använda den som inspelningskälla. Tryck sedan på knappen Next för att gå vidare.

Nu får du en möjlighet att se om din mikrofon fungerar och att ställa in lämplig ljudnivå. Tryck på knappen Record, du kommer då att spela in dig själv.

Eventuellt kommer det upp en fråga om du tillåter programmet att använda din kamera och mikrofon - det vill säga att sända ut ljud och bild. Klicka på knappen Allow och därefter på knappen Record igen.

Om du har valt rätt mikrofon och den fungerar så ska det komma blå utslag. Prata gärna lite längre så kommer programmet automatiskt att ställa in ljudnivån. Tryck sedan på knappen Stop och sedan på Play Recording för att lyssna att ljudet låter bra. Hör du ljud och det låter bra trycker du på knappen Next. Hör du inget gå tillbaka ett steg genom att klicka på knappen Prev och välja en annan mikrofonkälla.

I steg fyra ska du kontrollera hur mycket bakgrundsljud du har. Detta gör du genom att trycka på knappen Test Silence och sedan vara tyst tills den blå indikatorn är klar – den fyller hela rektangeln. Klicka sedan på knappen Next.

Du är nu klar med ljudguiden. Guiden sammanfattar kort dina inställningar om du har lyckats. Klicka på knappen Finish för att avsluta.

Senast uppdaterad: