Lärandemål
Kursens övergripande syfte är att förbereda den studerande inför uppgiften att skriva ett språkvetenskapligt eller litteraturvetenskapligt examensarbete på avancerad nivå. Efter avslutad kurs ska den studerande på franska kunna:
- visa god kännedom om olika typer av argumentation som förekommer i olika texter såsom vetenskapliga artiklar, recensioner och avhandlingar
- redogöra för hur vetenskapliga texter kan vara strukturerade
- praktiskt tillämpa ovanstående kunskaper i form av olika självständigt genomförda analysuppgifter på i det närmaste korrekt franska
- i form av konstruktiv respons analysera och diskutera andras vetenskapliga arbeten genom att peka på förtjänster såväl som tillkortakommanden.
Innehåll
Kursen innehåller avancerade studier i franskt skriftspråk och argumentation, vilket innefattar kritisk läsning av ett urval argumentativa texter på franska. Under kursens gång genomförs ett antal analys- och skrivuppgifter samt en begränsad forskningsuppgift som redovisas i form av en vetenskaplig recension.
Examinationsformer
Kursen examineras genom skriftliga inlämningsuppgifter, kontinuerlig bedömning av deltagande i seminariediskussioner samt en begränsad forskningsuppgift som redovisas i form av en vetenskaplig recension.
Arbetsformer
Kursen ges i form av seminarier.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på båda momenten.
Betygsrapportering:
Moment 1 : Analys - 4,5 hp
Moment 2 : Produktion - 3 hp
Förkunskapskrav
- 90 hp i franska, varav 30 hp på grundnivå 2 inklusive en av kurserna Fransk grammatik och lingvistik, 7,5 hp eller Franska: Fransk korpuslingvistik, 7,5 hp på grundnivå 2, eller motsvarande kunskaper
Övrigt
Ersätter FR3019.