Kurs SV2022

Svenska 2a för grundlärare 4-6: Skrivande, skrivundervisning och skrivutveckling

7,5 högskolepoäng
Grundnivå

Kursen har inga tillfällen inplanerade just nu

Kursens mål

Det övergripande målet med kursen är att den studerande tillägnar sig teoretiska och didaktiska kunskaper om barns skrivutveckling. Den studerande ska fördjupa sina kunskaper om barns kommunikativa förmågor och deras lärande samt om hur text, bild och ljud kan användas för att stimulera barns skriftspråksutveckling.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • tolka styrdokumentens innehåll för svenskämnet och visa förståelse för hur det kan omsättas i klassrumspraktiken
  • reflektera över svenskämnets innehåll och arbetsformer i ljuset av modern informations- och kommunikationsteknologi
  • redogöra för och kritiskt granska teorier om skrivundervisning och skrivutveckling med särskilt fokus på grundskolans årskurs 4-6
  • reflektera över och planera individualiserad skrivundervisning så att elever med olika språklig bakgrund och olika konstitutionella förutsättningar inkluderas
  • visa förståelse för hur barns skriftbruk utanför skolan påverkar och kan få betydelse för barns skrivande och skrivutveckling
  • analysera och bedöma elevers skrivförmåga utifrån autentiska texter i olika genrer
  • ge skrivutvecklande respons och visa förståelse för relationen mellan bedömning och respons samt hur dessa aktiviteter kan integreras i undervisning
  • visa kännedom om hur ordböcker, uppslagsverk och webbplatser för barn kan användas som en resurs för skriftspråksutveckling
  • visa fördjupad förmåga att självständigt läsa, tala och skriva i olika genrer
  • sammanställa och diskutera innehållet i kurslitteraturen utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt och på normenlig svenska.