Utbildning på grundnivå ska väsentligen bygga på de kunskaper som eleverna får på nationella program i gymnasieskolan eller motsvarande kunskaper.
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas,
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att,
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
Kunskap och förståelse
För kandidatexamen skall studenten
Färdighet och förmåga
För kandidatexamen skall studenten
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen skall studenten
Efter avslutad utbildning skall studenten kunna:
Tränarprogrammet består av studier inom tränarskap, träningsvetenskap och rörelsevetenskap som också är en del av huvudområdet idrott- och hälsovetenskap. Upplägget av programmet tar upp vad tränarskap är på både individ- och gruppnivå, för såväl barn, ungdomar som vuxna på nybörjar- bredd- och tävlingsnivå med hänsyn till kön och sociala förhållanden. Under utbildningen får studenten möjligheter att profilera sig mot hälsoinriktad fysisk aktivitet respektive tävlingsinriktad idrott via valbara kurser. Under samtliga terminer i programmet övar studenterna på att identifiera och formulera problem av vetenskaplig karaktär samt att välja adekvata datainsamlingsmetoder för att besvara olika frågeställningar inom tränarskap. Detta konkretiseras genom att studenterna genom hela utbildningen steg för steg, övas i de olika delarna i den vetenskapliga processen. Studenterna får genomföra skriftliga arbeten där handledning, opponering och respondering sker. Studenterna övar även sitt tränarskap i handling under hela utbildningen. Ett led i att förbereda studenterna för sin framtida verksamhet är även att de får öva på att se möjligheter att använda sina kunskaper för att skapa egna produkter och tjänster inom området idrott och fysisk aktivitet.
Programmets första termin inleds med en kurs som problematiserar tränarskap och introducerar ett vetenskapligt förhållningssätt till tränarskap, idrott och fysisk aktivitet. Kursen ger även kunskaper och färdigheter inom ledarskap, kommunikation och feedback. Därefter följer ytterligare två kurser inom tränarskap med fokus på kunskaper inom funktionell anatomi, biomekanik och rörelseförståelse samt analys av prestation och tränarskap inom idrott och fysisk aktivitet.
Andra terminen innehåller studier i träningsvetenskap i form av tillämpad anatomi och idrottsfysiologi samt rörelsevetenskap i form av kunskaper inom rörelseförståelse, motorisk kontroll, lärande och utveckling. Hela första utbildningsåret genomsyras av ett upplägg där studenterna i handling utvecklar tränarspecifika kompetenser för att arbeta på en grundläggande nivå med olika målgrupper av idrottande och fysiskt aktiva individer.
Programmets tredje termin ger ytterligare kunskaper som bygger vidare på termin två inom rörelse- och träningsvetenskap. Halva terminen läses gemensamt och den andra halvan av terminen ges studenterna möjligheten att profilera sig inom träningsvetenskap mot antingen tävlingsinriktad idrott eller hälsoinriktad fysik aktivitet via valbara kurser.
Termin fyra är särskilt lämpad för att bedriva hela eller delar av sina studier på annat lärosäte i Sverige eller utomlands. Halva termin fyra utgörs av två kurser i tränarskap som tar upp hur tränaren hanterar skador, sjukdomar, näringsintag och kost i samband med idrott och fysisk aktivitet samt hur tränaren kommunicerar med specialister inom områdena idrottsmedicin och näringslära. Den andra halvan av terminen utgörs av valbara kurser inom idrotts- och hälsovetenskap.
I termin fem genomför studenterna ett verksamhetsförlagt projekt (VFP) i externa organisationer inom området idrott och fysisk aktivitet. Det verksamhetsförlagda projektet integreras med kurser som tar upp tränarskapets roll i samhället samt innovation och entreprenörskap inom hälsa och idrott..
Termin sex består av en kurs i vetenskaplig metod som knyter samman vetenskapliga metoder och förhållningssätt som tidigare kurser har behandlat samt en fördjupningskurs inom tränarskap. Studierna avslutas med ett självständigt vetenskapligt examensarbete inom området tränarskap.
Samtliga kurser ingår inom huvudområdet idrotts- och hälsovetenskap.
Termin 1
Tränarskap 1 - Det flerdimensionella tränarskapet inom idrott och fysisk aktivitet, 15 hp
Tränarskap 2 - Grundläggande funktionell anatomi, biomekanik och motorisk kontroll, 7,5 hp
Tränarskap 3 - Prestation, hälsa och tränarskap 7,5 hp
Termin 2
Träningsvetenskap 1 - Grundläggande tillämpad anatomi och idrottsfysiologi, 15 hp
Rörelsevetenskap 1 - Rörelseförståelse inom motorisk kontroll, lärande och utveckling, 15 hp
Termin 3
Rörelsevetenskap 2: Perception, kognition och handling inom motorisk kontroll, lärande och utveckling för fysisk aktivitet och idrott, 15 hp
En av följande valbara kurser:
- Träningsvetenskap 2a – Tävlingsinriktad idrott 15 hp
- Träningsvetenskap 2b – Hälsoinriktad fysisk aktivitet 15 hp
Termin 4
Tränarskap 4 - Idrottsmedicin, 7,5 hp
Tränarskap 5 - Näringslära, 7,5 hp
Valbara kurser i termin fyra. Studenterna läser ett av följande två block:
Block 1:
- Medier och kommunikation inom hälsa och idrott 7,5 hp.
- Idrottspsykologi 7,5 hp.
Block 2:
- Tester och mätmetoder för hälsa och idrott 15 hp.
Termin 5
Tränarskap 6 - Verksamhetsförlagt projekt, 15 hp
Tränarskap 7 - Tränarskapet i samhället, 7,5 hp
Tränarskap 8 - Entreprenörskap inom hälsa och idrott, 7,5 hp
Termin 6
Tränarskap 9 - Idrottsvetenskaplig metod, 7,5 hp
Tränarskap 10 - Fördjupning inom tränarskap, 7,5 hp
Tränarskap 11 – Examensarbete för kandidatexamen i Idrotts- och hälsovetenskap, 15 hp
After completing the program the student should be able to:
Inom huvudområdet idrotts- och hälsovetenskap vid Högskolan Dalarna studeras idrott och fysisk aktivitet samt faktorer/fenomen relaterade till dessa områden.
Det innebär exempelvis att studera idrotts- och hälsovetenskapliga fenomen såsom hälsa, välbefinnande, estetisk upplevelse, möjlighet och vilja till fysisk aktivitet, sportmedia, lärande av rörelser, adaption till träning, idrottsprestation med mera.
För att programnamnet ska synliggöras i examensbeviset ska studenten ha fullgjort alla kurser termin 1-3 samt termin 5 och 6, samt ha kurser om 30 hp (termin 4) inom områdena hälsa eller idrott.
Viss undervisning kan komma att ske på engelska då vi har för avsikt att förbereda våra studenter för en internationell arbetsmarknad och akademiska studier utomlands.