Bild på skaparna av Eximus där de håller i sina diplom

Sex ingenjörsstudenter vid Högskolan Dalarna ska försöka upprepa förra årets succé när Eximus 2 tar form. Målet är att det batteridrivna järnvägsfordonet ska framföras med minsta möjliga energianvändning vid tävlingen "Delsbo Electric" i maj. Förra året slog Eximus 1 världsrekord.

Att konstruera ett järnvägsfordon från grunden är svårt och utmanande. Samtidigt är det en fantastisk möjlighet till utveckling i mekanik, elektronik och hållfasthetslära men också i att samarbeta och driva projekt. Den chansen har sex studenter i årskurs två på maskiningenjörsprogrammet tagit. 

För andra året i rad ska Högskolan Dalarna tävla i "Delsbo Electric" – en tävling som går ut på att framföra ett egenhändigt konstruerat batteridrivet rälsgående fordon längs en sträcka på drygt tre kilometer. Fordonet ska framföras med sex passagerare och den som använder minst energiförbrukning per person och kilometer vinner. Även i år tävlar man mot starka tekniska universitet som Chalmers, Linköpings universitet och Luleå tekniska högskola. Förra året inte bara vann ekipaget från Högskolan Dalarna – man satte också nytt världsrekord i energiförbrukning. Det blir något att bita i för årets studenter. 

– Det bästa med ett sådant här projekt är att våra ingenjörsstudenter får vara delaktiga i ett riktigt uppdrag, säger Patrick Kenger som är avdelningschef för Industriell Teknik och studenternas kontaktperson. De jobbar i 7-8 månader och har en tydlig deadline – själva tävlingen. De planerar och utvecklar från ritning till färdig produkt, gör en budget och köper in material. De tvingas testa olika lösningar. Det mesta i ett sådant här projekt är likt verkligheten. De måste också lära sig att hantera varandras åsikter och lösa eventuella konflikter inom ramen för utvecklingsprojektet. Det är mycket lärorikt. 

Att fjolårsprojektet, Eximus 1, vann Delsbo Electric betyder att det även blir en del prestige inblandat. Dessutom ska de lyckosamma fjolårsstudenterna, som nu går i årskurs tre, tävla med sin farkost i år igen. – Ja, den första farkosten lever vidare, berättar Patrik Kenger. Förra åtets vinnande team bygger om Eximus 1 lite grann och gör vissa förbättringar. Det gör att den nya studentgruppen med sin Eximus 2 har hamnat i ett tävlingsmoment direkt, på hemmaplan. De har valt en mer slimmad kaross, spetsigare och lite lättare, och även gjort andra materialval. De har samma effekt på motorn men en något högre verkningsgrad. Så i år fraktar vi upp två farkoster till Delsbo Electric. 

Den mediala uppmärksamhet som Eximus-projekten fått är så klart bra för Högskolan Dalarna. – Att vi syns skapar ett större intresse för tekniska program, säger Carl-Axel Norman som är lab-tekniker och en av personerna som stöttar studenterna i bygget. Det är svårt att visa resultat utåt från ett akademiskt program men här har vi en fysisk produkt, ett bra mått på effektivitet. – Det är viktigt att Högskolan Dalarna lockar studenter från den egna regionen, fortsätter Patrik Kenger. Det är större sannolikhet att de stannar kvar på orten som arbetskraft, något som våra teknikintensiva industriföretag så väl behöver. Vi har en skyldighet att ge potentiella studenter bra utbildningar så att de inte behöver söka sig till andra orter. 

– Ett projekt som Eximus ger inte bara de deltagande studenterna ett erkännande, våra ingenjörsutbildningar får bekräftelse för att vi gör bra saker. Det är så kul att se hur våra studenter kan engagera sig och lösa svåra tekniska problem under tidspress och inom ramarna för en budget, avslutar Patrik Kenger.

Titta på hur det gick för Eximus II eller läs artikeln: Nytt rekord: Svenska studenter bygger snålaste fordonet

Senast uppdaterad: