Utbildningsplan

Utveckling av eTjänster120 högskolepoäng

Programkod
DUETG
Programansvarig
Ulrika Artursson Wissa
Kristin Hane
Fastställd
Fastställd av Utbildnings- och Forskningsnämnden 2006-11-22.
Gäller fr.o.m. 2007-07-01.
Nedlagd
2021-12-06

1. Programmets mål

1.1 Mål enligt Högskolelagen (1992:1434), 1 kap. 8 §:

Utbildning på grundnivå skall utveckla studenternas
– förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
– förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
– beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser skall studenterna, utöver kunskaper
och färdigheter, utveckla förmåga att
– söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
– följa kunskapsutvecklingen, och
– utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

1.2 Examensmål enligt Högskoleförordningen (1993:100), bilaga 2:

Kunskap och förståelse
För högskoleexamen skall studenten
– visa kunskap och förståelse inom det huvudsakliga området (huvudområdet) för utbildningen, inbegripet kännedom om områdets vetenskapliga grund och kunskap om några tillämpliga metoder inom området.

Färdighet och förmåga
För högskoleexamen skall studenten
– visa förmåga att söka, samla och kritiskt tolka relevant information för att formulera svar på väldefinierade frågeställningar inom huvudområdet för utbildningen,
– visa förmåga att redogöra för och diskutera sitt kunnande med olika grupper, och visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta med vissa uppgifter inom det område som utbildningen avser.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För högskoleexamen skall studenten
– visa kunskap om och ha förutsättningar för att hantera etiska frågeställningar inom huvudområdet för utbildningen.

Självständigt arbete (examensarbete)

För högskoleexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) inom huvudområdet för utbildningen.

1.3 Utbildningsprogrammets mål

Efter genomgången utbildning skall studenten kunna

visa på förmåga och kompetens inom utveckling av mobila eTjänster

använda breda kunskaper om de speciella utmaningar och möjligheter som finns med utvecklingen av eTjänster..
Där ingår:

god kunskap om den tekniska infrastruktur som utgör grund för tjänsteutvecklingen i form av bredbandsteknik och mobil informationsteknologi

god kunskap om informationshantering och samhällets mjuka infrastruktur i form av grundläggande informationsresurser och standarder inom området.

förtrogenhet med utveckling av tjänstekoncept och tjänsteprocesser

goda kunskaper om den verksamhet där eTjänsterna skall användas.

förmågan att analysera användarbehov, hur användare skall kunna involveras och hur eTjänster skall kunna bidra till kundnytta.

förmågan att leda utvecklingsprojekt, som inkluderar behovsanalys, utformning av tjänstekoncept och tjänsteprocesser, programmering, test och dokumentation.

2. Huvudsaklig uppläggning

Utbildningen erbjuder varje student individuell anpassning av sina studier. Förutom att utbildningen bedrivs på distans oberoende av tid och rum kan exempelvis validering av vissa utbildningsmoment planeras in, en lägre studietakt förberedas eller en framtida påbyggnadsutbildning planeras in.

Baserat på individens bakgrund, studieförutsättningar och behov upprättas i början av varje termin en individuell studieplan tillsammans med studievägledare, eventuell arbetsgivare och/eller utbildningsmentorer.

Undervisningen på programmet sker i form av webbaserade föreläsningar, laborationsuppgifter, webbaserade seminarier samt olika former av eget arbete under handledning.

Tillgång till en modern dator samt bredbandsuppkoppling med minst 2Mbit krävs för studierna. Ett headset och s k webbkamera är också ett krav då delar av examinationen och kommunikationen med studenter sker över internet.

Stor vikt läggs vid att studentens vunna kunskaper omsätts i praktisk tillämpning varför metoder, tekniker och samarbetsformer prövas och utvärderas i verkliga projekt i samarbete med näringsliv och offentlig förvaltning.

3. Programmets kurser


Programmet består av kurser i ämnet Informatik på grundnivå 1 som tillsammans bidrar till ovanstående delmål.

Introduktion till IT o eTjänster 7,5 hp
Grundläggande programmering 7,5 hp
Kommunikation, gruppdynamik och eTjänster 7,5 hp
Hård infrastruktur 7,5 hp
eTjänster, perspektiv och utvärdering 7,5 hp
Publicering på internet 7,5 hp
Design av eTjänster 7,5 hp
Design av IT-system 7,5 hp
Människa-, Datorinteraktion för eTjänster 7,5 hp
Databassystem 7,5 hp
Mjuk infrastruktur 7,5 hp
Programutveckling för mobila enheter 7,5 hp
Säkerhet och integritet 7,5 hp
Examensarbete 15 hp

Nätjuridik – ämnet Rättsvetenskap 7,5 hp

4. Examensbenämning

Studerande som med godkänt resultat genomgått programmets kurser erhåller, efter ansökan hos Högskolan Dalarna, Högskoleexamen med inriktning mot eTjänster (University Diploma in e-services).

5. Behörighetskrav

  • Grundläggande behörighet

6. Övrigt

Studerande som efter sin examen vill bygga på sin ämneskompetens för att erhålla en filosofie kandidatexamen med huvudämne informatik, 180 högskolepoäng, skall läsa ytterligare 60 högskolepoäng varav 30 högskolepoäng informatik på grundnivå 2, inkluderande ett 15 högskolepoängs examensarbete. För att erhålla magisterexamen i informatik krävs ytterligare ett års studier (60 högskolepoäng).